atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

The Wonder Of Habits

Publicerad 2018-06-02 08:24:00 i Atlasinvesto,

 
Att livet till stor del är en sammansättning av våra vanor är förmodligen ingen överraskning för de flesta. Men med det sagt är det viktigt att vi hela tiden reflekterar över "Vilka vanor är det som vi väljer att skapa och upprätthålla?".
 
För med goda vanor följer oftast goda resultat och i slutändan ett gott liv. Men samtidigt - och det här är så lätt att falla in i - så leder dåliga vanor till dåliga resultat och riskerar att skapa ett sämre och mer otillfredsställande liv.
 
Jag vet att det här är en förenklad bild av verkligheten men den gör det lättare att bemöta och agera och faktiskt förhålla sig utifrån. Med andra ord GÖR DET TILL EN DEVIS att kontinuerligt:
 
Klargöra om dina största och viktigaste vanor i livet är klassificerade som "goda" och att de leder dig till upprepade "goda resultat" så att du designar och får ett "gott liv" att leva.
 
Applicerar vi den här devisen på livets stora kärnområden ökar sannolikt chansen till både framgång och självförverkligande, vilket i mina öron låter härligt! 
 
Exempel på när vi kan använda oss av devisen ovan:
- Vad är det första vi gör varje morgon? Tittar och skrollar på Facebook eller gör något som leder till utveckling, exempelvis lyssnar på en podcast, läser en bok eller DI?
- Hur gör vi när det kommer till fysisk träning varje vecka? Sätter oss i soffan och ser på TV eller går ut och joggar/går 3 km. (Även om det bara gäller vid ex ett tillfälle i veckan, vad gör du?)
- Hur tänker vi inför arbetsuppgifter på jobbet? Det här får duga eller jag vill att det ska bli så bra det bara går?
 
Vad vi gör är oftast ett medvetet val vilket gör livet ångestladdat. För med val kommer också insikten om att vi kunde kanske valt att göra annorlunda.
 
Så en stor utmaning för oss ligger i att reflektera omkring just våra stora "vaneströmmar". Är det stora starka flodströmmar som för oss mot varma sköna hav där vi kan finna och skapa framgång? Eller för strömmarna oss mot mörka och stormiga hav, hav som föder inre otillfredställelse, ett hav där vi uppgivet driver omkring...
 
Jag vet vilka vaneströmmar och hav jag vill uppleva. Men det kräver hårt jobb och medveten reflektion om jag ska lyckas!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela