atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Avknoppningar brukar gå bra!

Publicerad 2018-06-14 10:01:00 i Atlasinvesto,

 
Så är vi där. Stunden har kommit då ett ska bli två. Då ett av Wallenbergssfärens bolag ska delas upp. Jag tänker givetvis på verkstadsjätten Atlas Copco. Och där - om allt går enligt planen - 1 + 1 ska bli 3! Vi pratar värden och synergieffekter! Vi pratar Epiroc.
 
Det är första gången ett av mina innehav genomför en sådan här split. Jag är ju ingen proffsanalytiker utan förlitar mig på den fakta jag som amatör kan hitta och läsa mig till. Samt att jag har tilltro till vad starka långsiktiga storägare kommit fram till och beslutat i sina analyser.
 
Så vad tror jag då om Epiroc? Jo, Investor har tydligt deklarerat att de står bakom spliten och kommer att ha Epiroc som ett av sina "nya" kärninnehav. Vilket säger mig en sak: Investor ser intjäningsmöjligheter och ett underliggande värde i Epirocs nya självständiga format.

Enligt en artikel i Privata Affärer (180612) menar aktiemäklaren Kepler Cheuvreux i en analys inför avknoppningen att ”Epiroc är ett idealiskt sätt att få gruvexponering. Vi tror att vi är i början av en flerårig uppgång i slutmarknaderna och att en investeringsboom väntar i spåren av gruvexpansioner och automatisering”, vilket också låter betryggande.

Enligt Privata Affärer brukar dessutom avknoppningar - historiskt sätt - ge ett ökat aktieägarvärde vilket både marknaden och Atlas Copcos storägare sannolikt är väl medvetna om.

Det enda lilla frågetecknet som visat sig så här långt är väl att Epiroc inte landar in på Large Cap listan utan får börja på börsens Mid Cap. Men där tror jag inte de blir långvariga. Med en omsättning på 31,4 miljarder, ett förväntat börsvärde på 120 miljarder (med en fortsatt stark orderingång och tankar på tillväxt genom förvärv i miljardklassen) tror jag det är ganska troligt att Epiroc vid börsens ombalansering i början av 2019 kommer att inkluderas på OMXS30 Large Cap. 

Det ska bli intressant att få följa Epirocs resa inom verkstadsindustrin. Om vi ska tro på historiken om avknoppade bolag har den en god chans att bli framgångsrik. Men som alla vet är inget skrivet i sten.

På måndag den 18 juni kan man alltså för första gången börja handla Epiroc på Stockholmsbörsen! Och börsvärlden kan säga "Välkommen!" till ännu ett nytt stort svenskt industribolag som globalt har en väldigt stark position i sin bransch. Spännande!

Med vänlig hälsning,

Atlas Investo

[email protected]

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela