atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Modus Operandi

Publicerad 2018-07-12 15:45:02 i Atlasinvesto,

 
 
Mycket i livet kan man läsa sig till. Men om man vill bli riktigt erfaren på något måste man gå bortom teorin och läsandet. Bortom andra människors erfarenheter. Man måste själv börja att testa, träna och utveckla sin egen erfarenhet och kompetens; sina färdigheter och förmågor. Precis så är det när det kommer till att finna en väg till framgångsrika placeringar. Teori måste obönhörligen bli till praktik!
 
Om vi skulle fråga den före detta hedgefondstjärnan och multimiljonären Mikael Syding om hur han ser på vägen till framgångrika investeringar och en bra portfölj får vi ett svar utifrån hans erfarenheter. Hur portföljen sedan bör förvaltas har han också en egen syn på naturligtvis utifrån hans förutsättningar. Detta och andra intressanta ämnen inom investeringar, ekonomi och finans tar han och Anna Svahn upp i deras podcast Outsiders.
 
Om vi i stället skulle fråga Arne Talving hur han anser att vi kan bygga en pengamaskin så får vi en annan väg. Lika säkert en annan syn på hur miljonerna sedan bäst bör förvaltas vidare.
 
För att inte tala om vad Warren Buffett finner som vägen till rikedom och en god portföljförvaltning.
 
Min poäng är att det finns inte en nyckel till en dörr för att uppnå framgång genom investeringar. Det finns troligtvis lika många nycklar och dörrar som det finns strategier framtänkta, nedskrivna och beprövade av någon som varit kompetentredo, modig och trott på att sätta sina idéer på test. Sedan har denna någon tålmodigt  finslipat strategin efterhand och låtit tiden få verka för att den ska få chansen att slå rot.
     Men det är just faktorer likt de understrukna orden ovan som troligtvis kommer vara viktiga för om strategin ens får chansen att fungera.
 
En vän till mig har börjat visa intresse för att börja bygga en pengamaskin, att bygga kapital. Men hon vill gärna ha den där "en nyckel till en dörr" lösningen serverad snabbt och enkelt. Hon frågar mig ivrigt om råd för strategier och tips på aktier, fonder med mera. "Hur gör du?", "Hur tänker du?", "Vilka aktier och fonder har du?". Jag känner dock en viss aversion och tveksamhet till att bara säga hur jag valt att göra och varför. Rättare sagt jag svarar inte på hennes frågor! Det är min väg och i ärlighetens namn vet jag inte var den slutar och om jag förlorar mitt investerade kapital vill jag inte dra någon annan med mig i det fallet. Jag är dessutom inget proffs utan bara en amatör som intresserar mig för hur man kan försöka bygga kapital genom sparande och investerande.
 
Vad jag däremot gör och gjort tillsammans med henne - och med stor glädje - är bland annat: reflekterat mer allmänt omkring alternativa placeringsmöjligheter, visat henne intressant och relevant litteratur i ämnet, skickat henne olika artiklar i ämnet från exempelvis DI och Privata Affärer, uppmärksammat henne på alla er i bloggosfären där jag rör mig och andra lärandekällor på nätet, tipsat henne om kurser och föreläsningar, uppmuntrat henne till att läsa om andra som gjort resan och som har professionell kompetens.
 
Genom att göra detta tror jag hon har en god chans att finna sin egen väg och sin strategi till hur man kan bygga kapital och en pengamaskin. När hon väl skrivit ner och landat i den strategin DÅ är det lättare att prata mer om min strategi och mina placeringar med henne. Varför? Jo för då är hon trygg i sin plan/strategi och gör inget baserat på vad jag tänker utan bara om det rimmar med hennes plan. Hon har satt sitt eget segel. Så oavsett strategi och utgångsläge måste man våga börja någonstans och sedan pröva sig fram. Ofta kan början vara att man blir inspirerad av andra som gått vägen framgångsrikt vilket Syding, Talving och Buffett gjort. Att man finner förebilder helt enkelt.
 
Du kan aldrig reflektera dig till någon pengamaskin - du måste helt enkelt agera! Om vägen sedan blir en rysare, ett äventyr eller en komedi vet man aldrig förrän en bra bit in på resan. Oavsett så behöver var och en av oss finna sitt eget modus operandi. Som målmedvetet för oss fram på vägen mot målet.
 
"Hur har du upplevt din strategi och resa mot miljonerna så här långt?". "Vem/vilka förebilder hade du?". "Vilka svårigheter?". "Saker som varit lättare än du trodde?". "Några lärdomar som du fått?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela