atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Ett låttips i sommarnatten!

Publicerad 2018-07-04 22:22:00 i Atlasinvesto,

 
 
Då och då tipsar jag om musik och låtar som ligger mig varmt om hjärtat. Låtar som följt mig genom livet som ett soundtrack. Nu är det dags igen! För en låt som tagit mig genom förtvivlad hjärtesorg men också euforisk förälskelse! Låten är Whitesnakes Is this love.
 
Låten var faktiskt på fröstadiet tänkt till Tina Turner men kom att bli en av den här ikoniska rockgruppens stora hits. Året är 1987 och Whitesnake släpper alltså en klassisk softrockballad och världen blir sig aldrig mera lik. 
 
Is this love är i mina ögon en ultimat rockballad och har allt man kan önska sig av en sådan. De sorgliga moll-ackorden står som spön i backen och skapar en melankolisk men oerhört vacker ram till låten. Temat i texten är så klart "kärleken" och hennes magiska krafter som hon oblygt utsätter oss för. Och Whitesnakes grundare och hjärta David Coverdale sjunger den med sin mörka patenterade rockröst. Och som han gjorde det!! Han sjöng och gav röst för alla nyförälskade och alla som blivit lämnade, för alla som levde i trasiga relationer och för de som drömde om att hitta den där rätta; och för de som ville hitta någon ny att älska och bli älskad av.
 
Med Is this love blev Whitesnake en självklar del av musikhistorien. Låten är ett sant epos om hur vi som människor måste balansera och möta våra känslor genom kärlekens växlande och ytterst dynamiska atmosfär och landskap. Kärleken som när hon träffar rätt alltid är som himlen på Jorden, men lika brutalt kan hon kasta oss djupt ner till Helvetets portar där vi med förtvivlan inser att hon aldrig kom för att stanna.
 
Jag har sökt efter kärleken. Jag har drömt om kärleken. Jag har väntat på kärleken. Jag har blivit lämnad av kärleken. Jag har varit på bristningsgränsen för kärleken. Jag har trott mig funnit kärleken. Jag har saknat kärleken. Jag har varit i ett järngrepp av kärleken. Jag - och miljarder andra människor med mig - har upplevt det som Whitesnake berättar i sin underbara låt om just kärleken och allt hon gör med oss.
 
Jag vill avsluta med texten till låtens refräng och önskar er alla all lycka i kärlekens mystiska kungarike:
 
Is this love that I'm feeling
Is this the love that I've been searching for
Is this love or am I dreaming
This must be love
'Cause it's really got a hold on me
A hold on me
 
Sådan är hon kärleken. Mångtydig och mystisk. Både smärta och hjärta. Som en dröm - i vaket tillstånd. Paradoxal men likväl det mest naturliga de gånger vi vågar släppa in henne i våra hjärtan. Kram på er.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela