atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Att prokrastinera investeringar - nja...

Publicerad 2018-07-19 08:48:00 i Atlasinvesto,

 
Då olika anledningar gjort den här månaden volatilitet - när det gäller min privatekonomi - är det med stor glädje jag kan konstatera att: snart är det lön!
  
Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan om att jag under min semester kommer bryta mitt vanliga investeringsmönster. Den att investera lönen först och sedan konsumera det som blir över. Motiveringen var för att ha lönen som en slags semesterkrigskassa. Jag kan nu konstatera att det INTE blev något över till slutet av månaden att investera. För med större "krigskassa till konsumtion" hittade jag konstigt nog - och håll i er nu - mer att konsumera!
 
Som tur är valde jag ändå att investera omkring 10 % av lönen direkt den 25. Annars hade det blivit noll kronor i investeringskolumnen för lönen i juni. Vilket bevisar (enligt min ytterst korta och helt ovetenskapliga studie) hur svårt det är att just tänka och leva efter devisen "Jag ska spara och investera det som är kvar av lönen i slutet av månaden!". Att prokrastinera investeringar och sparande leder för de flesta sannolikt inte till någon stor pengamaskin på sikt - förmodligen motsatsen.
 
Vad samma studie (min alltså) däremot fastslog är ju det som alla med ekonomisk intelligens vetat i tusentals år. Nämligen att man ska alltid börja med att investera rikligt i sig själv när lönen kommer. På så sätt kan man över tid bygga en förmögenhet. Så när lönen i juli nu kommer återgår jag naturligtvis till min vanliga strategi som är den sistnämnda. Men ibland kan det vara bra att utmana givna ramar för att testa deras legitimitet. För att bevisa deras inneboende styrka. 
 
Med det sagt vad ska jag då investera i när lönen kommer in på kontot? Jo det blir i ett av mina två investmentbolag nämligen Latour. Latours kärninnehav Assa Abloy fick göra en stor nedskrivning i sitt andra kvartal inom den kinesiska verksamheten. Något som börsen inte uppskattade. Vilket påverkat Assa Abloys aktie negativt den senaste tiden och därmed också Latours; där Assa Abloy står för ca 1/3 av Latours substansvärde vilket bland annat Arne Talving redogör för i sin gedigna sammanställning Investmentbolag 2.0
 
På lång sikt tror jag på både familjen Douglas (storägare i Latour) och på bolaget själv och investerar med gott mod inför framtiden!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela