atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Swedish Shades Of Dividends

Publicerad 2018-01-25 07:17:00 i Atlasinvesto,

Det är skillnad på bolag och bolag. På analyser och analyser. På oro och tillförsikt. På investeringar och spekuleringar. Men det är väldigt intressant och lärorikt att följa.
 
När ett bolag gör en förändring är det ett "definitivt" kristecken och ytterligare bevis för att deras kassa sinar och att deras affärsverksamhet har problem. När ett annat bolag gör exakt likadant så är det ett "naturligt" steg att ta och inga skriverier eller höjda ögonbryn i några tidningar eller på bloggosfären.
 
Jag syftar så klart på H&M och Investor och deras nya utdelningsstrategi. H&M och Investor är två av sveriges mest kända och respekterade bolag som i mina ögon gör det som bolag ofta gör runt om i världen: man har splitat upp sina utdelningar på två tillfällen. Det är alltså inget ovanligt förfarande. Och lätt att förstå varför, vilket både H&M och Investor kommunicerade tydligt.
 
I USA delar de flesta bolag med utdelning ut kvartalsvis, vilket så klart (tror jag i alla fall) att många utdelningsinvesterare gillar då det passiva inkomstflödet blir jämnare över året och troligtvis kan öka möjligheterna och investeringsfrekvensen något; men det borde även passa bolagens kassor att i stället pytsa ut mindre portioner av intjänat kapital vid fler tillfällen under året, lättare att balansera beroende på aktuella kassaflöden.
 
Oavsett bakomliggande faktorer till varför H&M och Investor valt att dela ut vid två tillfällen så tror jag vi närmar oss ett paradigmskifte när det gäller hur svenska bolag kommer välja att dela ut i framtiden. Jag tror vi kan komma att lämna systemet att bolagen delar ut vid ett tillfälle om året och att de i stället i allt högre grad kommer dela ut vid två tillfällen. Och i det långa loppet tror jag även att det kommer bli vanligast med kvartalsvis utdelning - något jag också hoppas på!
 
Den som lever får se. Kanske är jag först ut med att skriva och tro på det här? Att majoriteten av bolagen som delar ut på Large Cap Stockholm listan i en inte allt för långt borta framtid kommer börja ha kvartalsvis utdelning; och jag tror dessutom att det kan vara en ganska naturlig väg att gå. Eller?
 
"Vad tror du?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela