atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Januaris aktieinvestering blir...

Publicerad 2018-01-23 20:44:00 i Atlasinvesto,

Det närmar sig äntligen! Årets första aktieinvestering. Om tre dagar kommer lönen. Och jag är redo!
 
Börsen har börjat positivt och alla bolagen i portföljen likaså, förutom H&M som får ladda inför sin kapitalmarknadsdag den 14 februari.
 
Mitt näst minsta innehav är i dagsläget Atlas Copco. Bolaget har tutat på som ett ånglok sedan inköp. Upp omkring 40 % på börsen 2017. Värderingen är skyhög men jag kommer köpa ändå. Tänker lista fyra punkter till varför jag gör det:
 
1. för att balansera upp innehavet i portföljen
 
2. ATCO kommer ju under året att delas upp i två bolag - Atlas Copco och Epiroc och ett av mina mål är att nå upp i ett visst antal aktier inför spliten
 
3. jag upplever ATCO som ett väldigt välskött bolag som jag är trygg med och vill äga under lång tid
 
4. bankernas förväntningar om en eventuell extrautdelning under 2018. Bland annat SEB och Credit Suisse tror på detta enligt en artikel i Affärsvärlden igår måndag (180122). Enligt Affärsvärlden tror SEB på 15-20 kr i totala utdelningar och Credit Suisse ser möjlighet till en extrautdelning på omkring 7:50 kr
 
"Vilket/vilka bolag kommer du satsa på för januarilönen? Och berätta gärna varför?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2018-01-23 21:22:59

Ok Kompis, nu kommer det kritik. Jävligt rörigt med all reklam när man ska kommentera på din sida! Slut på kritiken. Om vi återvänder till frågan vad jag ska investera i så är jag supertråkig och fortsätter mina planerade inköp, en lista jag skapade i November. Det blir Swedbank igen. Inte för hela summan men jag vill nå mitt mål och det gör jag nu med 120st. Det blir en fin utdelning på över 1500:- nu i vår. Sedan blir det knepigare. Jag har ideer men faktum är att jag star i ett litet vägskäl och jag ska fundera några dagar till innan jag avslöjar hur det blir...

Svar: Tack för feedbacken! Det här med reklamen är inget jag reflekterat över. Sorry PP!! Får se vad som kan göras åt det. God fortsättning på det nya året!
"Supertråkig" läser jag som "målinriktad" eller "uthållig" för det är faktiskt viktigt med det mesta i livet i allmänhet och med ekonomin i synnerhet. Vad vore en plan om vi inte har kraft att genomföra den? Det råder nog konsensus bland de flesta i ekonomi-bloggosfären att den här investerarmatchen kräver stort tålamod och långsiktighet. Vilket du bevisat att du har Procentpanik!

Vägskäl kan vara av olika natur. Hoppas du finner svar på vilken väg du väljer att slå in på. Jag följer dig med intresse och tror att du finner ett svar som kommer föra dig i rätt riktning!

Med vänlig hälsning,

Atlas Investo
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela