atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Buffetts devis endast för rika?

Publicerad 2018-01-20 16:48:21 i Atlasinvesto,

 
"Be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful."  Warren Buffett
 
 
Under de senaste månaderna har H & M kölhalats av etablissemanget, kursen rasat till all time low och medias bild är att detta klädmodebolag är på väg utför. Sälj rekommendationerna står som spön i backen. Alla småsparare uppmanas att fly ett bolag som inte ens vet vilka man är längre - ja det har till och med skrivits om att H&M har en identitetskris..
 
Mitt i allt det här sker något som jag tycker är intressant. Men samtidigt något som inte kommenterats eller fått så mycket utrymme i media mer än några korta artiklar. Nämligen att tre stora finansmän köper på sig i H&M. Jag repeterar. Tre framgångsrika finansmän - och miljardärer - köper alltså på sig mer H&M aktier. Och detta för miljoner som (vågar jag spekulera) de flesta av samtliga inom finansmedia etablissemanget aldrig kommer vara i närheten av att själva äga.
 
Som sagt, Buffett lär ha myntat uttrycket "Be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful." Men är Buffetts devis något förbehållet endast de rika? Eller kan deviset vara skillnaden på att faktiskt göra som de rika och investera i aktier när det är billigt, i stället för att göra som de fattiga (vi Svenssons) många gånger gör och investera i aktier när det är dyrt?
 
Först ut av Buffetts "devisianer" var Fastpartners ABs VD och storägare Sven Olof Johansson, följt av hotellmagnaten Petter Stordalen ägare av norska investmentbolag Home Invest, och nu sist svenska investmentbolaget Latours starke man Gustaf Douglas.
 
Dessa tre entreprenörer har alltså tillsammans investerat i H&M för hundratals miljoner i en tid när vi småsparare i stället agerar på den negativa syn på H&M som fått växa fram i media. För även om ett bolag går från ett tillväxtbolag till ett mer moget bolag kan det vara en väldigt god investering. Och vilket bolag som funnits i över 70 år kommer inte möta svårigheter, nya konkurrenter och år av mindre vinsttillväxt och minskade föräljningssiffror? Allt detta blir så klart mycket mer öppet och nagelskådat när ett bolag börsnoteras än om det får verka utanför börsens rampljus, fri från kritiska aktieägare samt otaliga bransch förståsigpåare.
 
Svaret på om finansmännens beslut (i enlighet med Buffetts devis) i slutänden kommer att ses som fantastiska investeringar eller dumma spekuleringar ligger gömd i framtiden. Jag kan bara känna att min insats i spelet är liten och det ska bli intressant att se vad siffrorna säger om fem år. 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela