atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Börjar varje förändring med en fråga?

Publicerad 2018-01-29 22:15:00 i Atlasinvesto,

En vän har under det sista halvåret visat mer och mer intresse för att prata ekonomi med mig. Det är intressant att se hur ett frö av förändring börjat slå rot i henne. Inte tack vare mina briljanta tankar i ämnet utan genom våra reflekterande samtal. Och genom hennes frågor och genuina intresse i ämnet börjar för henne en ny ekonomisk gryning förmodligen att träda fram.
 
Hon ställer frågor brett som djupt. Frågor i stil med:
 
- Hur ser du egentligen på att placera i indexfonder?
- Hur skulle en aktieportfölj kunna se ut?
- Hur mycket är rimligt att investera i månaden?
- Vad är ett investmentbolag? 
- Vad är substansrabatt? 
- Vilka risker finns det med aktier?
- Vilka skillnader är det att investera i fonder kontra aktier?
- Vad är en väl diversifierad portfölj?
- Delar alla bolag ut utdelning?
- Vad innebär en börskrasch?
- Hur mycket bör man ha i fonder och hur mycket i aktier?
- Om jag skulle placera 100 000 kr hur skulle det kunna se ut?
- Vad innebär det att vara långsiktig investerare?
- Hur vet man om ett bolag går bra och är en god investering?  
- Vad händer om bolagets aktie tappar 25%?
- Om ett bolags aktie gått upp 50% är det läge att sälja då?
- Vad gör jag med min portfölj efter fem år, säljer av eller behåller?
- Vad innebör det att ha en god allokering?
- Vad är skillnad på inkomst och tillgång?
- Vad är soliditet?
- När kan man kalla sig för värdeinvesterare?
- Vilka böcker kan du rekommendera i ämnet?
- Har du några favorit bloggar du följer?
- Vilka ekonomi poddar lyssnar du på? 
 
Vi har det sista halvåret vandrat genom stadens gator och samtalat om sparande. Suttit på caféer och reflekterat kring världsekonomin. Skrivit sms och pratat i telefon om vad som händer i finansvärlden. Varit på pubar och njutit av god dricka och diskuterat bearmarket och bullmarket. Gått på restauranger och käkat mat när vi plötsligt sitter och samtalar om privatekonomiska möjligheter och risker igen.
 
Jag säger aldrig att något måste vara på ett visst sätt på hennes frågor. Den kompetensen har jag inte. Ofta har hon egna reflektioner på sina frågor och ofta är de kloka. Som om hon redan vet och börjar ha en plan för vad hon vill med sin ekonomi.
 
När vi började prata för några år sedan lät det som att det där är nog inget för mig. Jag har aldrig sagt att hon ska göra si eller så. Men jag har sagt att så här tänker jag, och så här resonerar jag, men du måste finna din egen väg. Är du tillfreds med din situation är det gott nog. 
 
Ikväll när vi var ute på ännu en promenad målade hon upp sin privatekonomiska plan! Utan att jag någon gång sagt hur min plan ser ut. Hon har alltså gått från att det där är nog inget för mig till att ha skrivit ner en privatekonomisk plan. Det tycker jag är fascinerande!
 
Ibland kan det ta några år att börja en förändring. Men vad gör det egentligen? Och jag kände någonstans att all förändring kan troligtvis inte börja på något annat sätt. Det är som att när vi börjar ställa frågor så börjar något i oss vakna. Något som inte kommer eller kan somna igen. Kanske är det så att varje förändring börjar med en fråga? Även vår resa mot att ta aktivt kontroll och ansvar för vår egen ekonomiska utveckling och för vår framtida ekonomiska avkastning. 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela