atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

28 %

Publicerad 2018-02-28 07:17:00 i Atlasinvesto,

 
Så har månadens investeringar gjorts. Det blev köp i Atlas Copco för drygt 28 % av lönen. Vilket jag är nöjd med. Som mitt liv ser ut just nu kommer jag ha svårt för att höja den procentsatsen. 
 
I och med det hamnar jag i vad bloggaren Utdelningsseglaren kategoriserar som en Storsparare. Vilket innebär att ens sparkvot är mellan 25 % och 50 % av nettolönen. Jag har accepterat att det blir svårt för mig att pressa mig uppåt i just den här skalan där nästa kategori - Badass - sparar 50 % till 75 % av lönen vilket är imponerande!
 
Och i min värld är 28 % en bra sparkvot och endast något att förhålla sig till - a starting point. Utifrån den här siffran kan jag sedan adaptera, balansera och utveckla min sparkvot efter mina ekonomiska förutsättningar. Siffran är också ett kvitto på hur disciplinerad jag är, den kan inte ljuga, och fungerar även som en fin morot och motivator. Dessutom har jag ju satt upp några ekonomiska mål för 2018 där ett är att investera minst 25 % av nettolönen varje månad, vilket jag alltså klarat av i båda januari (25 %) och februari.
 
"Var landade din sparkvot den här månaden?" och "Är du nöjd med var den landade?"
 
Nästa månad drar min utdelningssäsong igång vilket ska bli riktigt kul. Först ut är Axfood! 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 

Kommentarer

Postat av: Mr Deed

Publicerad 2018-03-04 22:46:23

Jag landade på 65% men det var all time high och berodde på övertidstimmar för året som utbetalades i klump. Har pendlat från 20% under året. Tack för en trevlig blogg

Svar: Hej där Mr Deed och tack för komplimangen!
Att snitta från 20% är bra. Att lyckas med 65% är ju extremt bra. Även om du nu fick för övertimmar så skulle troligtvis många andra valt att lägga klumpsumman på annat än investerande eller sparande.

Hur ser din ekonomiska investeringplan för året ut? Investerar du i aktier eller fonder? Hur länge har du sparat/investerat och vad fick dig att börja? Har du en blogg själv?

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela