atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Börjat fundera på ekonomiska mål för 2019!

Publicerad 2018-12-06 11:29:00 i Atlasinvesto,

 
Ett år går relativt snabbt. Så också 2018. Det innebär att det successivt börjar bli dags att vända blicken mot 2019! Och när det kommer till det ekonomiska innebär det att sätta upp möjliga delmål och mål som kan fungera som riktvärden och fyrtorn vid horisonten. Detsamma gäller för personlig utveckling. 
 
När jag börjar sondera hur årets ekonomiska delmål och mål gått ger det en indikation om vad som skulle kunna vara potentiella pilar in i 2019. Som det ser ut kommer 2019 rent lönemässigt ligga i paritet med föregående år. Det är därmed mest rimligt - utifrån hur min livssituation ser ut - att köra vidare på ungefär samma uppnåendemål. Kan låta tråkigt men låt oss titta på fakta och antaganden. 
 
Min inkomstlön har ökat något visst, men inte så pass mycket att det kan påverka min sparkvot tyvärr. Utan det känns mest rimligt att sikta på de där 20 procenten varje månad. Det kommer likväl vara en utmaning för mig. Detta då det under 2018 tillkommit olika livsutlägg som jag inte vill och bör vara utan. Ett sådant är att jag sedan ett år tillbaka är särbo vilket kommit att innebära regelbundna resekostnader till en storstad ca 10 mil bort. Jag reser oftast med tåg så ur det perspektivet är det relativt enkelt att backtracka kostnaderna för resandet vilket rör sig om minst tusen kronor i månaden.
     Ett annat är att jag valt att öka återbetalningen på ett av mina lån vilket också innebär omkring tusen kronor i månaden. Några sådana här extra tusenlappar i månaden (och de är fler) gör att för att behålla balansen kan jag inte fullt ut trycka gasplattan i botten utan precis så långt som det är möjligt för det ska kännas bra på alla plan. 
 
Att återinvestera all utdelning är också ett både självklart och rimligt antagande och ett bra mål. Detta mål är och har faktiskt varit lättare att uppnå och realisera. Utdelningar är liksom kapital utöver och jag lever som om de inte egentligen existerar annat än som transaktioner. 
 
Detta året hade jag som inspirationsmål att portföljen skulle ha uppnått ett visst totalvärde den siste december men då marknaden varit väldigt volatil blir det tufft att klara. Året har varit i korrektionens tecken. Och OM vi rör oss mot en börskrasch eller ett "börskraschliknande" scenario är det kanske inte ens realistiskt att sätta ett liknande mål för 2019? 
 
Så med risk för att vara tråkig - eller konsekvent - tänker jag i stort sett skriva ner och bygga vidare på samma ekonomiskfinansiella mål 2019 som för detta året, men kanske med något nytt inslag för att liksom spetsa till det lite. Men först ska 2018 summeras vilket jag kommer att göra i anslutning till årets sista lön och efterföljande investeringar. 
 
"Har du börjat skissa på dina ekonomiska mål för 2019?"
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela