atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Bokslut Atlas Investo 2018

Publicerad 2018-12-30 12:03:41 i Atlasinvesto,

 
 
Det är dags att stänga boken för 2018. Som vanligt gör jag det till musik med någon av mina favoritartister. Denna gången är det underbara synthpopduon Pet Shop Boys som med sitt mjuka och melodiösa sound ackompanjerar inlägget. Min favoritsång med PSB? "Always on my mind" så klart! En av de bästa covers som någonsin gjorts - enligt mig i alla fall.
 
Ok bokslut Atlas Investo 2018! Enkelt uttryckt jag bokför varje månad hur mycket jag investerat och vilket/vilka bolagsaktier som handlats. Varje kvartal räknar jag sedan ihop och gör en sammanställning av totala investeringar för Q1, Q2, Q3 och Q4. Det blir både tydligt och enkelt att följa. Men nog snackat nu blir det lite siffror!!
 
Investeringsflödet in i Atlas Investo 2018 blev:
 125 000 kr
 
Större delen av detta har varit lön och utdelningar. 
 
Totala utdelningar för 2018 blev:
 55 448 kr (42 410 kr, 2017) 
 
Det blev en ökning med 30,7% jämfört med 2017 vilket jag är nöjd med. Och varje krona har återinvesterats in i portföljen (ett av mina mål för året). I de 55 448 kr har jag inte räknat med Handelsbankens eller Atlas Copcos extrautdelningar då det inte går att räkna in eventuella extrautdelningar i den naturliga (förhoppningsvis) utdelningsökningen per år. Så i procentsatsen (ökning med 30,7%) är alltså bara ordinarie utdelning inräknad. 
 
Genomsnittlig sparkvot 2018 blev
 19 %
 
Här var mitt mål 20 %. 
 
Hur har bolagen gått? 
Av bolagen är 3 upp för helåret resten har haft det kämpigt på en väldigt volatil börs och med en extremt björnlik december. Det innebär att portföljen är - 4%  för året, men då OMXS30 är ner drygt -10,5 % är jag på ett sätt nöjd med vad portföljen presterat. Och det handlar ju lika mycket om att portföljen ska kunna minimera förlusterna under björntider som att maximera vid tjurtider.
 
Hur gick mina ekonomiska mål för 2018?
1 Få minst 55 000 (42 410kr 2017) kr i utdelning ✔️
2 Återinvestera samtlig utdelning ✔️
3 Sätta av minst 20 % av lön till nyinvesteringar ❌(MEN VÄLDIGT NÄRA!!)
4 Få ett portföljvärde på minst 1 450 000 miljoner kr 20181231 ❌. (Det här målet var jag över under en period men sedan kom björntiderna...)
 
Ja det var lite kort om årets siffror. 2018 har defintivt varit ett händelserikt börsår. Nu kommer jag reflektera lite på 2019 års ekonomiska mål och kommer inom kort redovisa dessa på bloggen. 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela