atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot juli 2018

Publicerad 2018-08-01 12:23:12 i Atlasinvesto,

 
 
Då månadens inkomster blev mindre än vanligt och jag åkt på en del oväntade utgifter är jag ändå nöjd med sparkvoten. Men vi kommer till den snart.
 
Enligt planen skulle jag fylla på i investmentbolaget Latour. Och som den pragmatiske investeraren jag är blev det så.
 
Tiden är relativ sägs det. Men den är också rättvis. Vi ges alla samma antal sekunder, timmar, veckor, månader och år. Det är vad vi väljer att göra med tiden som skiljer oss åt. Förutsatt att vi får vara friska och behålla vår hälsa kan vi med hjälp av tiden bygga saker. Vissa bygger företag. Andra skulpturer. Många bygger karriärer. Andra bygger familjer. Vi bygger alla något. 
 
Jag har bland annat börjat bygga Atlas Investo. Och efter några år kan jag nu se hur mitt bygge tar allt tydligare form. Visst, jag har gjort lite förändringar på vägen. Försökt vässa till min strategi. Tänkt om på några punkter. Men i det stora hela är planen densamma. Och det är tiden som varit en viktig faktor. Tillsammans med planen och disciplinen. Att helt enkelt ge tiden chans att få verka, och påvisa möjligheterna i planen, ökar motivationen och stärker disciplinen.
 
Så med det sagt. Månadens sparkvot blev drygt 16 %. En bit ifrån mitt "minst 25 %" mål men jag är ändå nöjd. Jag har gjort vad jag kunnat utifrån mina förutsättningar. Då det kommit in några nya faktorer i mitt liv kommer jag dessutom eventuellt få sänka sparkvoten något (men det kommer ett separat inlägg om detta). Både för att vara realistisk men också för att inte riskera att knäcka mig själv. Balansen är extremt viktig och också den en motivator på sikt. Det ska kännas lustfyllt att bygga passiva inkomster och en bättre ekonomi. 
 
Nu fortsätter jag låta tiden göra sitt. Väntar in kommande lön för att på nytt försöka vara disciplinerad och låta planen sakteliga växa sig starkare! 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela