atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

A Tiger Question

Publicerad 2018-04-28 08:11:00 i Atlasinvesto,

 
Världen är full av yttre brus. Bilar, lastbilar, fåglar, vinden, människor, ja alla typer av ljud. Men även vår inre värld är överfull av psykiskt brus. Av tankar, tvivel, dåligt självförtroende, önskningar, minnen, svag självkänsla, av oro, av alla möjliga känslor och fixidéer.
 
Det är inte lätt att alltid höra eller se sin egen vilja, vad man brinner för, bakom allt brusande. Eller för den delen - att se sin verkliga potential. Men ibland finns det saker som faktiskt kan penetrera oljudet. Jag tänker ta upp en sådan sak i det här inlägget - A Tiger Question.
 
Jag minns en gång för många år sedan när jag stod inför ett stort och viktigt beslut i mitt liv, och det här bruset tryckte ner mig. Fick mig att börja gå vilse. Vid tillfället var jag en kväll på krogen där jag träffade en gammal vän. Jag hade inte träffat honom på många år. När vi sitter där och samtalar kommer vi in på ämnet om mitt viktiga men svåra beslut. Jag berättar om vad som oroar mig. Om att det nog inte är någon idé. Om allt bara vore annorlunda. Om att det kommer bli för svårt med tanke på hur jag är. Han låter mig prata på tills jag tystnar. Sedan tittar han på mig med en allvarlig men uppriktig blick innan han lugnt böjer sig lite fram och ställer följande "Tiger-fråga":
 
"VILL du klara det Atlas?".  
 
Det sa bara kaboom i hela mitt huvud. Där och då visste jag svaret. Mitt i allt krog sorl och cigarettrök. Det var så självklart och träffade mig rakt i hjärtat, rakt in i mitt sinnet. Och för första gången hörde jag mig själv erkänna och säga "Ja det vill jag!". Och allt tvivel var som bortblåst. Jag fylldes av mod. Av lättnad. Av hopp.
 
Några dagar senare hade jag anmält mig till högskoleutbildningen, jag kom in, klarade utbildningen, och på den vägen är det. Ibland krävs det en kraftfull och kort Tiger Question för att tränga igenom verklighetens brus, för att lyckas synliggöra svaret som gömmer sig där inne. Och när du sen säger svaret högt på frågan, slutar det dånande bruset och ersätts istället av en befriande tystnad. En tystnad som gör att man plötsligt ser allt kristallklart och kan handla därefter.
 
Vi är ofta vår egen största fiende. Det där sista hindret på vägen som stoppar oss från att gå framåt. En kraftfull enkel fråga kan vara avgörande för om du väljer eller någonsin kommer att forsera det där hindret som du eller någon annan skapat. Kraftfulla frågor kan väcka den kraftfulla tigern i dig - en tiger som troligtvis vågar forsera hindret och möta utmaningen. Kaboom!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela