atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

En säng av guld

Publicerad 2017-09-09 10:28:00 i Atlasinvesto,

När vi lever på våra liv är det lätt att gå vilse i olika tankespår. Ett vanligt sådant kan vara att pengar är en universallösning på livets alla problem. Och nästan som ett titaniumskydd mot alla faror som lurar längsmed vägen. Men så är det ju inte. En säng av guld skyddar dig varken mot inre demoner eller sjukdom.
 
I min stad lever en kvinna som är framgångsrik entreprenör. Hon byggde upp ett mindre affärsimperium och valde att sälja sitt bolag till en större jätte för mångmiljonbelopp. Hon har genom åren framstått som vital och ytterst framgångsrik. Vackert yttre, familj och fina bilar och boenden. Men så börjar något hända. Hon börjar några år efter försäljningen att bli deprimerad. Det är början på en ond och nedåtgående spiral. Från att ha haft allt (som det sett ut i alla fall) börjar livet ta det ifrån henne. Jag såg henne för en tid sedan och blev fylld av sorg. Hon har förfallit och såg så sliten ut. All vitalitet borta och ersatt med en skörbarhet som nästan gick att ta på. Den blick som förr såg upp mot himlen och mötte allas ögon sökte oroligt sig omkring innan den vände ner mot marken. Hon har skilt sig sen några år tillbaka och verkar inte återhämtat sig från depressionen som man hoppats. Och för en tid sedan begick hon självmord...
 
Det ger en perspektiv på livet. Exakt vad som ledde henne in i depressionen vet jag inte...bara lärdomen att hur framgångsrik man än är så kan livet vända. Men en känsla jag har är att kanske förlorade hon en alldeles för stor del av sig själv genom försäljningen av sitt Magnum Opus, vilket alla miljoner hon fick inte kunde fylla; kanske var det början på slutet...
 
Inte heller Max Stenbecks miljarder var ett skydd mot den sjukdom som så tragiskt släckte hans låga, endast 30 år gammal. Jag inser att på min väg att bygga Atlas Investo får jag aldrig glömma att vara tacksam för allt jag har. För ingen guldsäng i världen kan rädda mig heller, om min tid är kommen.
 
Jag pratade lite med min pappa om det här. Jag sa "tänk här sitter du och jag och samtalar och om ett år kan vi vara döda och allt det här förlorat för alltid." Han vände blicken mot mig och sa utan att tveka "Atlas det kan vara borta redan imorgon...". Och så är livets förutsättningar. Varje dag är ett nytt liv. Att tro något annat kan vara ännu ett tankespår som för oss vilsna. Men trots att livet egentligen är så oförutsägbart måste vi leva det som om det vore tvärtom; och aldrig glömma att njuta av allt vi faktiskt har. Pappa har alltid varit bra på att påminna mig om detta. På hans lakoniska sätt.
 
En ödmjuk och tacksam,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela