atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Vart är jag på väg?

Publicerad 2017-10-04 21:58:39 i Atlasinvesto,

Många är de som hoppas på löneökningar. Som argumenterar och ibland definierar sig själva genom lönen de tjänar. Visst en bra lön och en god löneökning är inget negativt eller ont i sig på något sätt. Det är dock viktigt att inte glömma en viktig sak på vägen.
 
Under mina yrkesverksamma år har jag mött väldigt många kollegor. De flesta snälla och vettiga människor. Men en del har utmärkt sig på olika sätt. Några för sin iver och skicklighet. Andra för sin brist på detsamma. 
 
Man kan ändå säga att det verkar finnas två tydliga grupper - två ytterligheter. De som bara slentrianmässigt jobbar för sin lön och de som drivet jobbar för det som yrket ger dem. Den första gruppen är betydligt större och vanligare än den andra.
 
Vad kännetecknar då dessa båda grupper? Om jag tillåts att generalisera. Vi tar den stora slentrianmässiga "jobbar för lönen" gruppen:
 
1 Pratar lön som om den vore icke prestationsbaserad.
2 Sällan nöjda med löneökningen, vilket de ofta låter alla veta.
3 Verkar tro att man kan gnälla sig till en bättre lön.
4 Ser ofta fram emot helgen.
5 Går gärna tidigare från jobbet.
6 Kommer gärna senare till jobbet .
7 Är ofta offermentalitetsstyrda - andra är problemet.
8 Gör ganska ogärna mer än nödvändigt, ointresserade av kompetensutbildning.
 
Tittar vi på gruppen som jobbar för att de brinner för det, för att de vill växa som människor, är här några generaliseringar:
 
1 Pratar sällan lön hellre fortbildningsmöjligheter.
2 Är mer missnöjda om de inte utvecklas i sitt yrke än om löneökningskurvan skulle vara långsam.
3 Lönen är självklart prestationsbaserad.
4 Ser oftast fram emot sitt arbete.
5 Stannar gärna längre än arbetstiden.
6 Kommer gärna in tidigare.
7 Är drivna och lösningsorienterade.
8 Gör oftast mer än vad som förväntas.
 
Det finns saker att lära av båda grupperna men mina mentorer och profeter genom åren återfinns oftast i den senaste gruppen. 
 
Jag glömmer aldrig en av dem. När jag för många år sedan hade det tufft stod han upp för mig. Ringde de samtal som behövdes ringa. Lyssnade på alla de där jobbiga tankarna jag behövde få ur mig. Stöttade och inspirerade mig när jag som mest var i behov av det. Tvivlade aldrig på mig. Slutade aldrig se möjligheter. Hans passion och humanism bar mig framåt och tack vare den står jag idag starkare än någonsin i min yrkesroll. Allt detta gjorde han samtidigt som han gav sitt yttersta i sitt uppdrag på arbetsplatsen. Han var och är en sann förebild och har inspirerat mig mycket genom åren.
 
Så frågorna alla dessa drivna människor på jobbet verkar ställa sig själva - om och om igen - är bland annat:
 
Vad är jag på väg att bli här? Genom mitt dagliga arbete, hur kan jag utvecklas till att bli så bra jag kan i min yrkesroll? Hur bidrar jag på bästa sätt? Hur långt kan jag komma i det här yrket?
 
Dessa frågor är både inspirerande och utmanande. Och kanske kan man med hjälp av dessa frågor lämna den något slentrianmässiga gruppen...och välja att öppna en dörr till den drivna gruppen som ser möjligheter och utmaningar där den andra ser tristess. 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela