atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Atlas Investo Q3 2017

Publicerad 2017-10-02 23:12:00 i Atlasinvesto,

Helt enligt planen för Atlas Investo köpte jag in mer ATCO när lönen landat på kontot.
 
ATCOs aktie går som en blåval på Red Bull. Upp 37 % sedan den köptes in till portföljen. Aktien är alltså högt värderad men det bryr jag mig inte om. Ett bra bolag köper jag oavsett om det är dyrt eller billigt. Det är inte priset som avgör mina köp. Det är den berömda planen. Atlas Copco är ett flaggskepp i Investor och självklart också en viktig faktor i Atlas Investo. Om det är rätt tänkt kan bara framtiden veta. Men jag står stark på mitt skepp och med vinden i mitt ansikte styr jag mot horisonten på Möjligheternas hav.
 
Förutom lönen kom även Castellums utdelning i september. Utdelningen gick helt till att öka i ATCO.
 
Här kommer alltså lite Q3 uppföljning för Atlas Investo:
 
MINA FEM STORA MÅL
1 Börja lära mig spanska
- har avslutat grundkursen för nybörjare. Tärningen är kastad. Detta mål anser jag avslutat och godkänt. Får se hur jag går vidare under 2018. 
 
2 Portföljens värde 1 150 000 kr den 31 december 2017
- den 31 september 1 230 000 kr (en ganska svag värdestegring sen Q2, börsen var tuff i början av kvartalet plus att jag har ett sänke i portföljen MEN klart över uppsatt mål för 2017 så det är bara att tuffa på).
 
3 Sätta nytt bo i min bostadsrätt
- det här målet är klart och jag trivs bra. Har dessutom fixat till lägenheten ytterligare och är jättenöjd.
 
4 Göra minst en kulturresa under 2017
- ej gjort under Q3. Har inte riktigt känt var det skulle bära av någonstans? Har mycket annat i livet just nu. Så vi får se om detta mål kommer förverkligas. 
 
5 Personlig utveckling (minst en föreläsning under varje kvartal)
- jag har under Q3 gått på en väldigt intressant föreläsning så detta målet lever!
  
MIN STRATEGI MOT MILJONERNA
När det gäller "Min strategi mot miljonerna" (som ni kan läsa i ett tidigare inlägg med samma namn) finns några mål/strategier, punkt 3-5, som kan följas upp kvartalsvis. Och här kommer den redogörelsen:
 
3 Investera minst 30% av lönen
- mål ej riktigt uppfyllt under Q3 men kämpat på bra:
 
juli 28%
aug 26%
sep 21%
 
4 Utöka mina innehav för minst 18 000 kr/Qvartal
- målet uppnått under Q3.
 
5 Återinvestera 100% av utdelningen
- målet uppnått under Q3.
 
Avslutar med ett favoritcitat:
"Every accomplishment starts with the decision to try."
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela