atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

"One day" may never come

Publicerad 2017-11-25 09:55:34 i Atlasinvesto,

En vän till mig sa "Jag vet att jag en dag kommer bli mångmiljonär. Jag bara vet det." Hur vet du det, frågade jag honom och lyssnade sedan med mycket stora öron.
 
Han berättade att hans mål är att starta upp ett företag, inom konsulting, vilket kommer generera (vilket han räknat på) stora intäkter - intäkter som kommer göra honom ekonomiskt oberoende. Fri från ekorrhjulet. Jag frågade om han hade en plan för hur allt det här skulle gå till. Han hade en hyfsad tanke - dock ej nedskriven - om hur företaget skulle kunna se ut men nu började det knaka lite i resonemanget.
     Ett stort problem var NÄR det här företaget skulle ta sin  början, alltså något väldigt fundamentalt för att överhuvudtaget generera någon form av avkastning på vägen mot alla miljoner.
 
Efter att han berättat ivrigt om sina planer frågade jag om han hade gjort någon annan investering för att bli ekonomiskt oberoende? Jag menar om du vill bli miljonär, hur ser din privatekonomiska/finansiella plan ut för att uppnå detta mål? Han hade inte någon nedskriven privatekonomisk plan men sparade några tusen i månaden på ett sparkonto, i övrigt inget annat. Men säger i nästa andetag att han NÄR han har sparat ihop till en större summa (typ 150 000 kr) ska han börja att köpa lite aktier, sätta ihop en portfölj. Ok, sa jag lite förundrad och NÄR tror du det blir? Förhoppningsvis om ett år sa han. Men tillägger att han inte vill spara/investerara allt för mycket för man ska ju leva också...hmm.
 
Min vän har en ganska bra lön, 55 000 kr i månaden brutto. Så förutsättningarna för att investera i t.ex. en aktieportfölj finns där. Likväl är det enda min vän pratar om: snabb avkastning, snabba cash, någon form av quick fix, helst dubbla, tredubbla, fyrdubbla det man investerat - gärna inom 12 månader. Han pratar om viljan att bli miljonär men gör inget som jag ser det för att påbörja den här resan. Istället ligger alla oskrivna planer någon gång i framtiden - en dag ska det ske.
 
När han hälsade på för någon vecka sedan och började prata ekonomi hörde jag mig själv säga "Alla miljonärer ser troligtvis till att investera en ganska ansenlig del av sin inkomst och avkastning innan de börjar spendera dem på livets alla härligheter. Och även om de vill leva gott så ser de sannolikt till att kontinuerligt fortsätta investera sina inkomster och avkastningar, hur kan de annars bli och förbli miljonärer?". Min vän tystnade och sa efter en stund ..."jo så är det nog."
 
Uttycket "en dag ska jag" är väldigt lömskt. Det kan nästan lägga sig som en dimma i vårt sinne. En dimma där vi kan gå vilse och tiden bara går och går och går.
 
Jag säger inte att min vän aldrig blir mångmiljonär. Eller att han inte kommer lyckas med sina företagsidéer. Det som gör mig förbryllad är hans tilltro på att "en dag" ska den här resan mot miljonerna börja...varför inte börja idag?!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela