atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

En fallande kniv eller dykande Pilgrimsfalk?

Publicerad 2017-11-30 21:50:00 i Atlasinvesto,

Att aktier dyker av olika anledningar är ju ingen nyhet. Att de gör det under långa perioder är heller inte helt ovanligt. Men när aktier faller och analytiker och aktieägare börjar ana oråd då kan det utlösa kraftig ambivalens och turbulens.
 
H&M är i mina ögon ett av sveriges kändaste, starkaste och största bolag. Okej jag äger bolaget och är väl partisk men det bryr jag mig inte om. Jag tyckte så här om H&M innan jag köpte aktier i bolaget och jag tycker alltså det ännu. 
 
Jag har rest en del genom åren och har vänner som rest och reser väldigt mycket över hela världen. Och vart jag - och framförallt mina vänner - än kommit i storstäder runt om på Jorden så har H&Ms röda logo mött oss lika snabbt och säkert som det ännu mer berömda gulfärgade M:et till ett ännu mer känt bolag och matkedja. H&M ligger dessutom nästan alltid på guldställen eller på så kallade "hotspots" i städerna - vilket ju exempelvis H&M butiken på Times Square på Manhattan i New York kan symbolisera. Det säger något om ett bolag som ligger där. Det säger absolut inte allt. Men det säger något.
 
Enligt en artikel jag läst (jag parafraserar något) finns det "fallande knivar" men och också "fallande Buffett-knivar". Det första är bolagsaktier som börjat falla och som troligtvis aldrig kommer att vända uppåt igen. Detta är ur ett ekonomiskt perspektiv mycket farliga knivar och som man måste försöka undvika. De andra Buffett-knivarna är bolag som faller och faller bara för att på nytt vända upp. Ett bättre namn vore kanske "Pilgrimsfalks-bolag". Dessa bolagsaktier faller tillsynes som knivar från hög höjd men bara för att till allas förtjusning/förvåning ånyo likt Pilgrimsfalken vända om och lyfta upp mot himlen igen. Buffet lär ha fångat just sådana bolag under finanskrisen 2008. 
 
Jag vet inte om H&M är en fallande kniv eller en dykande "Pilgrimsfalk". Ska vi tro på Stefan Persson (genompartisk storägare men ytterst erfaren och kompetent företagsledare) har H&M just positionerat sig i möjligheternas landskap. Det låter ju bra! Eller?!!
 
Hur som helst så har jag liksom Petter Stordalen (och framförallt Stefan Persson) tankat H&M de senaste månaderna; utöver mina andra inköp. Varför? Jo för att något i mig tror att detta bolag har allt som krävs för att fortsätta lyckas bra i många år framöver. Och det är sådana bolag jag vill äga och ligga lång i.
        Men för guds skull: jag är ingen Nostradamus eller professionell aktierådgivare! Endast en anonym bloggare och aktieamatör som tycker om att reflektera i ämnet - men det vet ni ju redan om. De som köper aktier i ett bolag måste tyvärr vara beredd på att förlora allt kapital de satsat i bolaget - oavsett om det handlar om 100 kr eller 1 miljard...
 
Så vad tror egentligen du? Är H&M en fallande kniv eller en dykande Pilgrimsfalk? Hmm...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
            
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2017-12-07 10:56:39

Jag vet inte, är det enkla svaret. Det betydligt krångligare är väl att H&M mer liknar en lite vingbruten häger som får flaxa rejält för att hålla sig flygande. Ingen vet åt vilket håll det barker men så länge H&M fortsätter att betala ut avkastning och inte sänker drastiskt så behåller jag mina aktier. Jag tänker inte paniksälja bara för att kursen rasat brutalt och hade jag haft mer kapital så kanske jag rentav ökat nu när de är under 200:- Men just nu ligger jag bara stilla och guppar på inkasseringens hav :-)

Svar: En vingbruten häger! Underbar liknelse! Vi får helt enkelt se var familjen Persson sätter segel med sin skapelse. Att det blåser förändringens vindar råder det ju föga tvivel om. Kommer precis som du att ligga kvar och guppa i vågorna bakom H&M skeppet. Det kommer bli spännande att se hur det utvecklas de närmaste åren. Om alla proffsanalytiker får rätt eller om Stefan Perssons "möjligheter" förverkligas.
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela