atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Det inspirerande samtalet

Publicerad 2017-11-03 21:35:28 i Atlasinvesto,

 
Tänk dig att du börjar prata med en person. Om något du är intresserad av. Du tittar och läser av personen och ser till din förtjusning hur det är som att tala till ett alsolpulver som suger i sig av ämnet! Personen ställer frågor, gör reflektioner, ställer fler frågor. Kroppsspråket lever lika mycket som ögonen lyser. Plötsligt har det gått en timme, kanske två. Samtalet flödar mellan er båda likt fordonen på en 16-filig motorväg i L.A vid rusningstid! Så givande ett samtal kan vara! Som bensin! Om ni lyckas hitta det här samtalsklimatet - en atmosfär av respekt, lärande, intellekt, utforskande, glädje, närvaro och utveckling - vårda det och uppskatta det. Vårda det, uppskatta det.
 
Jag har turen att ha vänner och arbetskollegor där denna atmosfär ganska ofta uppstår. Med mina vänner samtalar jag ofta om företagande, entreprenörskap, ekonomi, samhälle, relationer, investeringar, börsen, aktier, filosofi, politik, musik och film. Med mina kollegor ofta om lärande, kommunikation, didaktik, retorik, kollegialt lärande och lärande genom samarbete. 
 
Konsten att samtala är underskattad. Konsten att lyssna aktivt är utvecklande. Konsten att kunna ställa bra och adekvata frågor är kanske viktigast av allt - om vi ska tro Sokrates. 
 
Ibland behöver vi inte ge oss ut på djuphavsfiske, eller en safari på Serengeti eller bestiga berg i Himalaya för att tanka energi och livskraft. Nej att vara öppen och närvarande i ett samtal där vi båda - eller alla närvarande - gottar ner oss i spännande ämnen kan vara fullt tillräckligt. Där vårt fokus och mindset inte går på autopiloten, utan är fokuserat på möjligheten att få spegla och speglas i ett autentiskt samtal Homo sapiens emellan.
 
Jag hade ett sådant samtal igår med en gammal vän. Det gav mig så mycket energi att idag har jag plöjt igenom stora delar av en ny bok jag köpt om investeringar, varit på utflykt med barnen, tvättat och städat, fixat med kvällsmat och är i skrivande stund beredd på en match i Monopol junior med ungarna innan vi ska läsa godnattsaga och bege oss in i drömmarnas värld. Och jag har ändå energi kvar!!
 
Så ta alla chanser ni får att bli inspirerade genom levande och lärande samtal med människor i er omgivning. Människor som precis som du har insett att ett av våra viktigaste verktyg till mental rekreation är konsten att mötas i ett underbart givande och livsberikande samtal!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela