atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

A dream

Publicerad 2017-11-05 14:27:00 i Atlasinvesto,

Min pappa berättade många gånger för mig om sin dröm att bygga ett hus på en tomt han köpt. Jag var bara en liten pojke då. Men minns det så väl. Pappa pratade så levande om hur han ville bygga det till mamma. Och till oss, hans familj. Vi skulle få det jättebra där. Han tog mig till tomten där vi gick omkring, hand i hand, medan pappa visade och berättade om sina planer och idéer för huset. Men åren gick. Något höll tillbaka hans dröm. Huset blev aldrig av...
     En lärdom för livet är att låt aldrig någon eller något hålla tillbaka dina drömmar. Så länge drömmarna inte skadar en själv eller någon annan. Ofta är det en dröm som driver oss framåt i livet.
 
Jag har varit inne på min pappa förut. En av de riktigt stora profeterna i mitt liv. Vacker som de gamla Hollywoodstjärnorna. Tyst, melankolisk och stark som den vidsträckta norrländska urskogen. Aldrig, nej aldrig har han vacklat i sin fadersroll. Stark har han stått där vid min och mammas sida genom livet. Trots en hel del personliga tragedier. Han är sprungen ur en generation som föddes för att arbeta och bilda familj. Drömmar stod inte överst på listan.
 
Men gud vad han har skapat goda förutsättningar för mig, och tränat mig för livet genom åren. Inte genom ord och social kompetens utan genom handling. Han har fostrat mig genom sitt sätt att vara. Inte genom att prata och predika. Han har lärt mig allt han kan om livet, inte genom att berätta hur allt är utan att visa hur jag måste göra. Steg för steg, den ena foten framför den andra Atlas. No matter what...
 
Så plötsligt efter 35 år började pappa bygga på det där huset, på sin dröm, på just den där tomten han köpt som ung man. Han hade hittat en husmodell på Internet som han ville förädla, ha som utgångspunkt och vidareutveckla. Omständigheterna var nu rätt. Tiden var kommen. Där var inget eller ingen som höll honom tillbaka längre. Han förvandlades till Skanska personifierad i en människa. Han blev en byggmaskin, en byggledare, en projektledare, en totalentreprenad - och detta vid en hög ålder.
 
Jag vet att jag tar i så jag nästan spricker. Att jag kanske glorifierar, romantiserar och hyllar pappa så att det känns som när man tittar på en gammal nostalgisk feelgoodfilm från andra sidan Atlanten - att man nästan kan höra de vackra stråkarna spela allt starkare i bakgrunden. Men när en förlorad dröm är på väg att bli verklighet bryr jag mig inte om det. Jag vill att ni ska känna det i era hjärtan! Att ni ska bli inspirerade, att ni kanske berättar om den förlorade drömmen för andra...om när en dröm efter 35 år plötsligt förvandlas till verklighet. Om när en gammal man fångar och förverkligar sitt yngre jags chimära dröm. Att berättelsen kanske kan väcka andras slumrande drömmar till liv! Vi får aldrig sluta drömma. Det behöver inte vara för sent! Det är kanske just det som definierar en dröm? It is never to late!
 
Idag kan jag ta min bil och köra ut till huset som ligger uppe på en grönskande kulle strax intill en vacker lövskog i utkanten av stan. Väl där kör jag upp för den långa stenbelagda uppfarten som pappa lagt varenda sten på. Där framför mig, när jag kliver ut ur bilen, står pappas dröm. Den blev till verklighet. Ett vackert stort trähus som föddes i hans tankevärld för så länge sen, innan det efter 35 år fick manifesteras in i vår värld. Ofta sitter pappa på trätrappan upp till huvudentrén när jag kommer på besök, med en drömmande blick ser han ut över ängarna och skogen. De bor där nu. Mamma och pappa, och de stortrivs. Och även om mamma under alla år inte var så positiv till pappas husdröm (hon hade säkert sina skäl) så är hon idag stolt och tacksam för hans bygge. Det blev jättebra säger hon och tittar med stor värme på pappa.
   Och det känns någonstans som om cirkeln har slutits för pappa. Han fick bevisa för sig själv och kvinnan han älskar att den där drömmen hade en plats på Jorden. Och när jag idag går med mina barn på ängen utanför min pappas hus inser jag att en av mina "drömmar" kommer vara Atlas Investo. Och hör mig plötsligt börja berätta för mina barn "Vet ni vad mina änglar? Pappa har en dröm. Vet ni vad den är? Jag vill bygga en pengamaskin." 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2017-11-09 13:18:11

Fantastisk berättelse och jag är så glad att du delar med dig av ditt liv. Jag blir f*n lite tårögd när jag läser dina välskrina rader....

Svar: Tack för dina fina ord Procentpanik!
Livet är fyllt av så många fantastiska berättelser. Ofta stannar berättelserna inom en liten krets - om vi inte blir superkändisar! Därför känns det roligt att kunna sprida inspirerande delar och berättelser från mitt liv här på bloggen. Det är som sagt en viktig del av Atlas Investo. Ska ut till pappa och huset ikväll på middag. Och det känns alltid underbart att köra upp på den där stenbelagda uppfarten när man vet historien bakom.

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2017-11-09 13:19:22

Lite komiskt att ordet välskrivna blev felstavat i min kommentar....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela