atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Vägen till beslut

Publicerad 2017-05-05 02:10:37 i Atlasinvesto,

Att fatta beslut kan vara avgörande för om du når framgång i vad du söker - för om du når ditt mål. Men ibland kan det vara lika viktigt (för framgången) att våga avvakta eller omvärdera ett beslut, om exempelvis målet för beslutet är oklart. Låt mig berätta hur jag tänker.
 
Jag var nyligen på en träff med en kvinna som jag kommit i kontakt med via en nätsajt. Hon var snäll, trevlig, intressant, varm, intelligent, reflekterande, social, mysig och hade sunda värderingar. Trots detta var hon inte som jag förväntade mig att hon skulle vara. Jag hade skapat mig en bild av henne och den kvinna som nu så sött satt och åt middag med mig var inte som jag trodde. Det är svårt att sätta tummen på vad i hennes sätt som kändes "fel" men något var det... Kvinnan gjorde klart för mig att hon gärna träffades igen vilket jag sa ok till. Så efter en trevlig eftermiddag tillsammans åkte jag hem MEN fast besluten att det blir inget mer med detta. Jag kände mig dessutom ganska besviken. Jag pratade med några av mina vänner och min syster. Beslutet kändes glasklart tills en av mina vänners fru helt befriande sa till mig att med tanke på hur du beskrivit henne, hela situationen, vad har du att förlora på att ge henne ett möte till. Det gör väl inte så mycket? Det är här jag kommer i frontalkrock med mitt beslut och med min rådande målbild! Innan min kompis fru säger dessa ord såg jag på kvinnan som för "annorlunda" mot vad jag sökte och fattade beslut på det. Efter dessa ord såg jag på kvinnan som en trevlig kvinna som ville träffa mig igen! Varken mer eller mindre. Mitt beslut omvärderades när min målbild blev förändrad. Istället för att fatta beslutet att avskriva kvinnan valde jag att ringa upp henne och vi börja att prata. Vi har nu pratat i telefon vid två tillfällen. Två långa samtal. Och något i mig börjar sakta finna den kvinna som jag först förväntade mig att träffa på den där middagen. Jag börjar gilla att samtala med henne. Jag börjar gilla henne. Finna henne sympatisk. Hennes "annorlundahet" känns inte alls närvarande i telefonen. 
 
Om några dagar ska vi träffas igen. Jag undrar om hon kommer kännas annorlunda den här gången? Eller om våra samtal i telefon kommer att ha förändrat hela min fysiska upplevelse av henne? Eller är det något i mig som förändrats? Mina förutfattade meningar om henne? Om vad jag söker? Vad jag vill? Min poäng är att beslut kan ibland fattas för snabbt och utifrån fel premisser. Det gäller att reflektera över vad som får oss att bestämma oss för olika saker.
 
Livet kan ta oväntade vändningar om vi låter det få chans till att göra så. Jag kommer att åka ner och träffa kvinnan igen. Vem vet, kanske är det här bara början på hennes och min väg tillsammans? En väg som först såg ut att nått sitt slut...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela