atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

En faktor till att jag gillar Industrivärden

Publicerad 2017-03-20 23:35:00 i Atlasinvesto,

 
Varje fotbollslag har en lagkapten. En person som ska binda ihop delarna och skapa synergieffekter. Ett bolag är på sätt och vis som ett fotbollslag. Bolaget har också olika delar som - i stället för att göra mål och samla ligapoäng - ska skapa ökad totalavkastning och minskad skuldsättningsgrad.
 
Industrivärdens lagkapten heter Helena Stjernholm. En VD som sedan hon tillträtt på posten gjort starkt ifrån sig vilket aktiekursen vittnar om. Och ju mer jag läser om henne och lyssnar på henne, genom diverse intervjuer, så måste jag säga att hon framstår som en väldigt kompetent företagsledare. Stjernholm är utbildad på Handelshögskolan som så många andra i finansvärldens toppskikt. En examen från Handels säger i mina ögon en hel del om henne som person. Varför då?
 
Jag har en nära vän som idag har ett toppjobb och naturligtvis en mycket hög lön. Hon har gjort en imponerande karriär och är idag chefsanalytiker och ansvarig för att förvalta hundratals miljoner. Min vän är en av de studialt mest ambitiösa och fokuserade jag någonsin träffat. Under sin utbildning valde hon att läsa ett år på Handels vilket är klart meriterande inom finansbranschen. Men detta utbildningsår knäckte nästan henne. Då talar vi om en person som var väldigt hungrig på studier, målmedveten, ytterst kompetent på studietekniker och allmänt begåvad. Trots detta valde hon alltså att efter ett år förlägga den avslutande delen av utbildningen på annan högskola. Handelshögskolan var för krävande. Stjernholm har en examen från Handelshögskolan och för att uppnå det är man ett synnerligen bra grundmaterial och talang. Därtill har Stjernholm utvecklat sin kompetens på IK Investment Partners under nästan 20 år innan hon blev lagkapten för Industrivärden.
 
Det ska bli väldigt intressant att fortsätta följa hennes tid som VD på Industrivärden. Hon bildar tillsammans med Fredrik Lundberg (Industrivärdens styrelseordförande) ett urstarkt team; nästan lika starkt som Zlatan och Mourinho... Med sådana ledare i ett lag är Industrivärden ett självklart val för mig att ha i min portfölj. Läs gärna intervjun med Helena Stjernholm i det senaste numret av Veckans Affärer. Intervjun är gjord sedan tidningen utsett henne till svenskt näringslivs mäktigaste kvinna 2017. 
 
Varför tror du på ett bolag? Varför gillar du ett bolag? Ditt svar på frågor som dessa kommer att avgöra vilka bolag som hamnar i din portfölj. Om det sedan ger avkastning vet man aldrig i förväg.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Postat av: Thomas

Publicerad 2017-05-23 02:14:17

Även jag hoppas på duon Fredrik Lundberg och Helena Stjernholm som ett finansiellt dugligt radarpar. En duo som i bästa fall kan lyfta investmentbolaget Industrivärden till olika slags nivåer vi inte sett tidigare, bl a genom att köpa in några onoterade bolag till Industrivärdens aktieportfölj.

Svar: Hej Thomas! Ja det ska bli väldigt intressant att se var Industrivärden är om några år. Lundberg brukar ha ganska tydliga visioner och Stjernholm kan nog vara rätt person att nå dem. Spännande duo helt klart. Tack för din kommentar Thomas. Mvh Atlas Investo
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela