atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Balans

Publicerad 2017-07-29 13:38:16 i Atlasinvesto,

Jag är inne i en ganska tuff ekonomisk period. Har tagit ut någon veckas pappaledighet vilket märks av på lönen, det har ramlat in lite bilskatt och extra bilutgifter, tv-avgift, gjorts en del utlägg som jag vanligtvis inte gör men som delvis kan kopplas till min nya relation och som är förståeliga ur det perspektivet. Men när jag tidigare klarat mig på en viss summa varje månad verkar den summan ansträngd nu. Får se hur jag löser det men jag står inför en ekonomisk utmaning. Svaret på hur jag löser den utmaningen är förmodligen tudelat. Det gäller för mig att både hitta saker som drar ner mina utgifter men också finna möjliga andra inkomster. Fokus med andra ord!
 
Med den här känslan nedskriven så kan jag konstatera att månadens inköp till portföljen bara blev 28% av lönen. Mitt mål är att minst nyinvestera 30% varje månad, så den här månaden klarade jag inte det målet. Å andra sidan har jag investerat mer tidigare månader så det jämnar förhoppningsvis ut sig över året. Men det känns ändå lite otillfredsställande att det går åt det hållet istället för åt andra. Men så blir det ibland.
 
Så vad köpte jag då in till portföljen? Precis som jag sa i ett tidigare inlägg så ska man aldrig säga aldrig. Sett till pris borde jag handlat Castellum eller Axfood men om jag tittar på procentuell balans i portföljen så borde jag gå för Atlas Copco, som är minsta innehavet. Vad tror ni jag gjorde? 
 
Något i mig styrde mitt beslut mot balans. Det känns alltså viktigt för mig att inte ligga för mycket i något bolag; sett till portföljens totala värde. Så med den magkänslan och investeringsfilosofin köpte jag ATCO. Och så blir det troligtvis kommande tre månader också. Sedan är jag rimligt uppbalanserad. Det är bra att ha en plan och hålla sig till den. Vissa planer är kortsiktiga andra mer långsiktiga.
 
Avslutningsvis vill jag dela med mig av en tanke jag gillar! "Balans är inte något man finner utan något man skapar." Så med den tanken i ryggsäcken - eller kanske snarare portföljen - arbetar jag målmedvetet vidare!
 
Hur blev era investeringar den här månaden? Är ni nöjda med hur mycket ni kunde nyinvestera?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela