atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Atlas Investo - ett äppelträd för imorgon!

Publicerad 2017-01-07 11:14:00 i Atlasinvesto,

 
Så här i början av det nya året vill jag uppdatera Atlas Investos investeringsfilosofi.

En revidering i planen kommer vara att jag från och med 2017 ökar investerandet från "minst 15 000kr" i kvartalet till "minst 18 000kr". Det innebär ju också att marschfarten för nysparande för året ökar från "minst 60 000kr" till "minst 72 000kr".

Jag har också ökat procentsatsen av nysparande av lön från "minst 25%" till "minst 30%".

I övrigt ligger planen och filosofin för Atlas Investo kvar. Det är den här planen som varit en av faktorerna som tagit portföljen dit den är idag.

Jag vill dock tillägga och förtydliga att planen absolut INTE kan ses som något ekonomiskt råd eller garanti för avkastning! Planen ska enbart ses som en amatörs filosofi om hur Atlas Investos alternativa väg för att bygga en "pengamaskin" ser ut. Om det lyckas står skrivet bland stjärnorna på vår vackra himmel.

             INVESTERINGSFILOSOFI
               ATLAS INVESTO 2017

1. Köpa aktier i stora svenska bolag:
- med hög soliditet (alltså egen finansiell styrka på lång sikt).
- som haft och har hög stabil utdelning över tid.
- med god värdestegring och förmåga att skapa värde i framtiden.

2. Skapa en fokuserad aktieportfölj:
- med bolag som bedöms som toppbolag i sin bransch.
- bolag i olika branscher.
- aldrig mindre än 5 eller mer än 10 bolag i portföljen, by and hold, från 5 år till evig horisont.

3. Investera minst 30% av min nettolön varje månad i aktieportföljen.

4. Köpa/Investera och utöka mina innehav för minst 18 000kr per Qvartal - alltså med minst 72 000kr/år.

5. Återinvestera 100 % av aktieutdelningar i portföljen tills dess att första miljonen är uppnådd.

6. 100% av löneökningen ska gå till mitt investerande i aktier tills dess att miljonen är uppnådd.

Såg precis på Nyhetsmorgon på TV 4. Jan Eliasson var där och pratade om sina många år som diplomat och om tiden som FNs Vice Generalsekreterare. Det jag tar med mig från den  intervjuen var när Eliasson berättade om sitt kloka förhållningssätt till arbetet för FN, med tanke på att FN är ett långsamt tålmodigt processarbete i en tuff, brutal och oförlåtande värld. Eliasson valde den vackra och inspirerande metaforen (som Martin Luther lär ha sagt) för att beskriva sin känsla för uppdraget. En metafor som likaväl skulle kunnat stå som symbol för Atlas Investo:

"Även om jag visste att jorden skulle gå under i morgon, skulle jag plantera ett äppelträd idag."

Trevlig helg,

Atlas Investo

[email protected]

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela