atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Atlas Investo are a-changin

Publicerad 2017-01-17 20:35:41 i Atlasinvesto,

Nu börjar dagen närma sig för ett större inköp till portföljen. Efter att under en tid läst på och analyserat några möjliga kandidater (utifrån min blygsamma kunskapsnivå) kommer jag satsa på ett bolag inom en sektor som jag tror kommer vara stabil i framtiden. Bolaget har bland annat en ägarbild som jag gillar, stark soliditet och en god utdelningstrend.
 
Anledningen till inköpet är att jag kommer få loss en del likvider på grund av en privat försäljning utav fastighet. En del av det här kapitalet ska in i Atlas Investo, en del ska investeras i en bostadsrätt och en del ska in på mitt Wibble konto. Utöver detta ska jag fortsätta att öka i Castellum, SHB och ATCO.
 
Intressant utveckling när det gäller Atlas Copco. Återstår att se hur marknaden kommer att reagera på beslutet om delningen under året som går. Att Investor tror på idén borde ju vara positivt ur ett investerar perspektiv då det är en av sveriges finansjättar och med ett (tror jag) starkt förtroende kapital hos Mr Market. Det är första gången jag är med om att bolag jag äger delas upp och ska man tro experterna är det rätt väg att gå för att maximera vinsterna genom att i stället låta två bolag - Atlas Copco och NewCo - fokusera på det de är bäst inom. Atlas Copco koncernen lär också enligt samma experter vara goda på att bygga bolag vilket ju också skapar tilltro och trygghet. Så man kan lugnt säga att 2017 direkt spänt musklerna för att sätta sin prägel på börsåret. Det kommer utan tvekan bli ett händelserikt år. Och ja, jag gillar Dylan en människa som vågat gå sin egen väg. Att på sommaren sitta i en bar nere vid stranden, när solen är på väg ner, med kära vänner och en kall öl till tonerna av "Jokerman" - då är mysfaktorn riktigt hög och man kan nästan röra vid drömmarna...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela