atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Vi kan aldrig riktigt veta...

Publicerad 2017-02-04 11:42:00 i Atlasinvesto,

 
Vad gör att vi ändrar oss? Vad formar vår beslut genom livet? Vad gör att vi kommer till insikt? Vad gör att vi väljer att gå vidare? Vad gör att vi ser att om jag är beredd att tänka om så kan hela världen förändras till något bättre på sikt? Det här är spännande frågor som varje människa kan reflektera omkring.
 
Jag läste en intressant artikel om en företagsledare som i yngre dagar svorit att aldrig ge sig in i det företag som hon var född att bygga vidare. I företaget hade det under många år funnits en fejd och underliggande rivalitet mellan två olika falanger - en konflikt som var på väg att bli destruktiv. Men livet började förändra henne. Och efter många år av sökande valde hon att vända tillbaka, nu med en nyvunnen insikt om att hon ville vara en del av den grupp som ska bygga vidare företaget mot framtiden. Vad som gjort att hon förändrade sig är förmodligen många faktorer men för mig är det ytterligare ett bevis för att man i livet aldrig ska säga aldrig. Det som såg mörkt ut igår kan tack vare olika anledningar och faktorer som vi inte sett förvandlats till en ljus möjlighet idag! Sakernas natur kan förändras på ett sätt som man aldrig riktigt kan veta.
 
Förutom att hon vände tillbaka bestämde hon sig för att verkligen försöka få ett slut på den konflikt som rådde inom företaget. Här kom hon att använda sig av en metod som jag också tror väldigt mycket på. Många gånger handlar konflikter om att vi inte riktigt känner varandra - på ett djupare plan! Att vi inte lyssnar in varandra. Vem är vi? Vad är det vi känner? Vad tror vi på? Vilka är våra drömmar om morgondagen? Vad vill vi uppnå? Om vi verkligen ger varandra chansen att öppna upp, att berätta, så brukar en stor del av de där mörka molnen skingras och i stället ersättas av ett begynnande ljus som kan växa sig starkare och starkare.
     Så vad gjorde då den här företagsledaren? Jo hon tog kontakt med den andra falangens ledare och började att spendera tid med denne. Hon förstod och trodde på att ska konflikten finna en lösning måste de båda lära känna varandra på djupet - och på djupet spegla sig i varandra. Och efter långa reflektiva samtal som säkert var fyllda med både skratt, frustration, tårar och ilska började de förmodligen odla en nyvunnen respekt för varandra. De började troligtvis inse att de båda ville samma saker med företaget och att det som var igår inte ska få påverka det som är idag och som ska komma imorgon. Och efter en tid kunde de välja att lägga det som varit bakom sig och i stället tillsammans börja planera och fokusera på hur de ska gå vidare och börja exekvera de visoner för företaget som nu fått chansen att ta form.
 
Jag blir så inspirerad när jag läser sådana här berättelser! För mig är det ännu ett bevis på människans inneboende potential. Och att vill vi nå förändringar, vill vi verkligen få en ny start, vill vi komma framåt kan vi ibland behöva se verkligheten ur ett ballongperspektiv. Och från luften kan vi börja se livet och situationen med distans. Och genom distansen, högt däruppe i korgen under luftballongen, kan vi sakta finna mod, ödmjukhet, drömmar och insikt. Det var nog vad dessa båda ledare gjorde, och det är en lärorik historia som jag kommer bära med mig på min resa mot miljonerna.
 
Har ni någon berättelse som inspirerat er på vägen mot en starkare ekonomi?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela