atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Vad är "Konsten att tänka som en investerare?"

Publicerad 2017-02-12 21:14:00 i Atlasinvesto,

 
Vägar till ekonomisk framgång är säkert lika många som det finns idéer om dessa. Den väg jag tror på bygger på mina antaganden om finanser och ekonomi. Antaganden som jag får anse grundats genom självstudier och ett intresse för företagande och entreprenörskap. Kortfattat innebär det att jag tror att en väg till ekonomisk framgång är att handla med aktier, för att på sikt komma åt deras värdestegring och deras utdelningar. Intressant är att flera av min vänner med inkomster som är betydligt högre än vad jag har inte valt att investera i aktier. De nästan fnyser åt tanken. Deras motivering är att aktier är spekulativt och lika med för hög risk för att placera. Det går inte att sätta upp realistiska mål och planer utifrån börsen enligt dem. Det känns som om ingen av de läst The Intelligent Investor där Graham diskuterar just skillnaden på att handla med aktier spekulativt eller som investering. Och även om de läst boken verkar de inte dela Grahams analyser och antaganden. Däremot hör jag tankar om vikten av att amortera på bolånet. De kan omöjligt ha läst Nicklas Andersson intressanta inlägg om "Därför ska du spara långsiktigt i aktier!". Där han visar på den långsiktiga skillnaden i om man amorterat eller investerat under ett visst antal år, baserat på börsens historiska avkastning (och några ytterligare faktorer). Det blir i slutänden en skillnad på 60 000 000 kr till investerarens fördel kontra amorterarens. För djupare läsning gå in och läs hans inlägg här:
 
http://blogg.ekonomikunskap.com/2015/03/31/darfor-ska-du-spara-langsiktigt-i-aktier/
 
Mina vänner som är högutbildade (några dessutom inom ekonomi) verkar assimilerat en syn på investeringar och skapandet av pengamaskiner grundat på svenska samhället - trots att de gått en högre skola. Med "svenska samhället" menar jag då den bristande ekonomiska utbildning som vi under år av obligatorisk skola och gymnasium fått. Och som majoriteten av våra föräldrar fått och fört vidare till oss. Som all vår kontakt med bankväsendet gett oss. Kanske är det även ett politiskt arv efter årtionden av ett partis dominans i folkhemmet och skolan. Nu tvivlar jag inte på mina vänners ekonomiska framtid då de sätter stor tilltro till olika pensionsprogram och bonusar som deras jobb nu erbjuder och som kommer generera väldigt stor avkastning men intressant är ändå att de inte själva verkar hålla i skapandet av en pengamaskin utan överlåter det till arbetsgivaren..skulle jag göra detsamma skulle min ekonomiska framtid och framtida pension se något utmanande ut.
 
En annan av mina vänner berättade en gång på en rak fråga från dessa (ekonomiskt högutbildade) väldigt öppet om sina ekonomiska planer för framtiden. Det han sa var ungefär detsamma som ovan nämnda Nicklas Andersson säger, som Marcus Hernhag säger, som Claes Hemberg säger och i stort sett alla andra i den kända ekonomibloggosfären säger. Men även vad stora finanspersonligheter som Fredrik Lundberg och Antonia Ax:son Johnson säger. Lägg till Einsteins berömda citat om det åttonde underverket så är det för mig ett enigma att mina välbärgade finansvänner verkar välja en annan väg att gå - eller kanske snarare att de väljer bort aktier som en väg att gå. Vad är det som de vet som inte ovan nämnda vet? Summa summarum så ska det bli riktigt spännande att se vilken väg som visar sig generera störst avkastning över tid, låt säga om 20 år. Deras väg eller Einsteins.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela