atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

One giant step!

Publicerad 2017-02-18 20:31:00 i Atlasinvesto,

  
2015 gjorde jag upp en femårsplan för att nå ett portföljvärde på en miljon kronor. År 2020 skulle detta ske men ödet ville annat... Atlas Investo mål att nå miljonen är uppnått! Det skedde den 15 februari 2017. Alltså tre år tidigare. Fantastico!!!! Detta ska självklart firas och jag tänker göra det med en stor stark öl på en av stadens pubar. Varje klunk ska jag njuta och påminna mig själv om att vill man något så kan man. Men det kräver fokus och ett medvetet val och insikten om hur jag vill ta mig från A till B. Jag vet inte hur andra gör eller gjort men att den väg jag valt och de beslut jag exekverat har fungerat riktigt bra för Atlas Investo. 
 
I och med mitt nya kapital (som frigjordes tack vare försäljningen av en fastighet) så uppnåddes "miljon-målet" något snabbare än planerat. Likväl ska planen och det målmedvetna sparandet och investerandet som jag hittills gjort inte underskattas eller glömmas bort en stund som den här - allt det har också gått i högre takt än jag satt upp. Det är alltså många olika faktorer som avgjort att målet kunnat förverkligas. Samtidigt är det otroligt hur den plan som bygger och ligger till grund för Atlas Investo gör allt nytt kapital lätt att hantera och placera!
 
Precis som jag skrivit i tidigare inlägg har jag nu genomfört planen om att skjuta in en tredjedel av det nya kapitalet i portföljen, främst i mitt senaste bolag Axfood. Men också i Castellum. Övrigt har allokerats i andra tillgångar. Atlas Investo spänner nu ut sina vingar och tar sikte på att spränga vallen för en total utdelning om 40 000 kr när vi ska summera 2017. Samt sätta fokus och kurs mot miljon nummer två!
 
Avslutningsvis en inspirerande tanke från Epiktetos och hans bok Handbok i livets konst: "Vad du har föresatt dig ska du osvikligt hålla, som en helig lag...och om någon säger någonting om dig för det, bry dig bara inte om det." Atlas Investo tolkar Epiktetos visdom som att OM vi vågar att pröva det vi tror på - när det gäller ekonomiska investeringar - utan att vara så oroliga för vad andra tycker och tänker så ger vi vår ekonomiska intelligens en ärlig chans att ta oss så långt vi bara kan! Vi måste våga pröva våra ekonomiska investeringsvingar - ingen annan kommer göra det åt oss.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
PS: Tack mina älskade barn för att ni finns. Ni är definitivt två av de starkaste faktorerna för att Atlas Investo nått sina uppsatta mål. DS

Kommentarer

Postat av: Investeralitemera

Publicerad 2017-02-18 22:27:20

Stort grattis! Att nå miljonen ser jag också fram emot! ☺

Svar: Tack Investeralitemera. Och grattis själv till 300 inlägg! Miljonen lära enligt många vara tuffast att nå. Därefter lär det successivt gå lite enklare och snabbare att bygga pengamaskinen och uppnå nästa miljon. Vi får hoppas att detta stämmer;) Fortsätt skriva dina inlägg och fortsätt bygga din portfölj. Och välkommen tillbaka med kommentarer - det uppskattas. Den ekonomiska framtiden kommer se ljus ut för den sanna investeraren. Och ditt får vi väl räkna oss:) // Atlas Investo
Atlas Investo

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-02-19 14:13:56

Stort Grattis! Första miljonen är verkligen en milstolpe!

Klokt att spara i Axfood och Castellum. Det gör jag också och ser dem som lätt obligationsliknande aktier som delar ut sina 4 procent årligen.

Nådde första miljonen i september och blir nettomiljonär (studieskuld inräknat) lagom till påsk. Hoppas precis som dig att tvåan ska gå fortare och tror att den ska vara möjlig att nå inom tre år. Det förutsätter dock att man har hälsan och jobbar som vanligt samt att börsen inte får en längre sättning. Ska bli särskilt spännande att följa din resa till andra miljonen eftersom vi har ungefär lika långt kvar dit.

Svar: Tackar och stort grattis själv till din uppnådda miljon! Axfood och Castellum är i mina ögon två riktigt bra bolag med god intjäning, stark soliditet och tydliga affärsstrategier; förhoppningsvis två bra investeringar också framgent.
Vad läckert att du siktar på andra miljonen om tre år, vill du berätta om dina övergripande strategier och målbilder, hade varit spännande att ta del av?! Har du någon blogg där du skriver så jag kan följa dig också? Så sant det där med hälsan. En längre sättning överlever vi men hälsan är en förutsättning för det långsiktiga arbetet med portföljen. Nu jobbar vi vidare mot miljon nummer två. Riktigt kul att du tittat in och delat med dig av dina tankar, välkommen tillbaka! // Atlas Investo
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela