atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

100 Castellum & 1 filmtips

Publicerad 2017-02-28 23:41:00 i Atlasinvesto,

Så där ja. Då var ytterligare 100 stycken Castellum inköpta till Atlas Investo. Investeringen utgjorde det största inköpet för månaden. Även i februari klarade jag målet med att återinvestera minst 30 % av lönen✔.
 
Eftersom utdelningarna närmar sig lägger jag ut hur mitt utdelningsschema för 2017 ser ut i dagsläget.
 
Den här sammanställningen över årets utdelningar tycker jag känns motiverande att se! Hade ingen aning om att funktionen fanns hos Avanza utan uppmärksammade det hos bloggaren Dividend Bomber vilket jag är tacksam för.
 
Avslutningsvis vill jag tipsa om en bra film jag såg i helgen Tjuvheder. Så här står det på Wikipedia om filmen:
 
"Tjuvheder är en svensk dramathriller från 2015 med regi och manus av Peter Grönlund.

Filmen skildrar gatulangaren Minnas (Malin Levanon) kamp för att överleva. Flera av filmens skådespelare har koppling till den värld som filmen gestaltar och nio av tio rollerna spelas av amatörskådespelare."

Mitt i all min iver att skapa en "kapitalgenerator" (vad säger du om det ordet Aktiepappa?) så får jag aldrig glömma den möjlighet som livet gett mig. Människor som Minna - fantastiskt spelad av Malin Levanon - har helt andra möjligheter och tankar i sitt huvud. Tankar som handlar om att bara överleva dagen. I den världen har pengar ett fundamentalt annat värde. Där är de ett brutalt medel för överlevnad i en brutal verklighet. I min värld är de en möjlighet att försöka förverkliga mig själv och mina drömmar. Det ger verkligen perspektiv på saker och ting.

Kanske skulle det vara en väg för Atlas Investo att bidra med något gott till samhället att i framtiden starta en stiftelse, organisation eller liknande för att stötta och hjälpa människor i min stad som har det som Minna. Kanske skulle det vara en stiftelse som i stället förebygger att människor hamnar där till att börja med! Och som kanske kan fånga in barn i behov av kärlek och stöd i en värld som sett ut att övergivit dem... Oavsett vad så är en känsla i mig att på sikt försöka skapa något som kan ge mervärde åt samhället - att ge tillbaka - kanske främst till den stad som tagit hand om mig i hela mitt liv. Vi får se var det slutar. Men tankar som dessa motiverar mig också att fortsätta utveckla Atlas Investo. 

Så mitt filmtips för den här gången är Tjuvheder. En film som trots sitt mörker lämnade mig med en känsla av tacksamhet.

Sköt om er.

Atlas Investo

[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela