atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Driving Home For Christmas

Publicerad 2017-12-17 10:35:44 i Atlasinvesto,

Det ligger ett tunt vitt täcke på hyreshustaken. Och på bilarna som står parkerade längsmed gatorna. Bakom bomullsliknande moln lyser vår närmaste stjärna så som den gjort i miljarder år. Ibland når strålarna igenom och världen blir magiskt vacker.
 
Julen är på väg! Och det är något med alla de här jullåtarna som får minnena att välla fram inombords. Jag minns pulkaåkningen när jag var liten; hur pappa brukade dra mig upp för backarna i den där blå pulkan. Jag minns pepparkaksbaken och lussebullarna. Mammas julkolor och knäck. Jag minns hur vi brukade mysa och skratta i en nästan idyllisk atmosfär där allt kändes möjligt!
 
Åren har gått och mycket har förändrats. Men när jag hör Chris Reas "Driving Home For Christmas" väcks allt det där till liv. Varje gång!! Jag blir så fruktansvärt nostalgisk. Ögonen börjar vattnas. Klumpen i halsen smyger sig på. Jag tänker på hur det var då för så länge sen. Den trygga barndomen när snön alltid glittrade så förföriskt och tomten fanns på riktigt. När pappa och mamma var i min ålder och de var det bästa jag hade i hela världen. Idag sitter jag och min yngsta dotter och bygger lego i köket och solstrålarna bakom de där mjuka molnen bäddar in rummet i sitt vackra vintersken - och jag är förmodligen det bästa hon har i hela världen.
 
Det här med kultur och traditioner är något unikt för människan. Inget annat djur har skapat en sådan mentalt och genetiskt förankrad historisk känsla som stärker våra band; ger oss en bro att vandra på genom livet. I generation efter generation. Julen är en sån fantastisk kulturtradition. Den påminner oss om något. Den väcker liv i oss. Talar till oss. Den säger: älska varandra, var rädda om varandra, njut av varandra, var tacksam för varandra.
 
Om en vecka kommer jag köra hem för att fira jul hos min mamma och pappa. Mina barn kommer vara hos sin mamma. Men jag vet att de har det bra där. Och när jag sitter hos pappa och mamma på julafton tänker jag njuta av att just nu har jag det bra. Mina barn är glada och tillfreds. Mina föräldrar är friska. Min nya särbo älskar mig. Jag trivs på jobbet där jag har underbara kollegor. Och när jag hör Chris Rea sjunga på stereon kommer jag säkert fälla en tår och känna den där klumpen i halsen. Men inte för att jag är ledsen. Nej tvärtom. För att jag lycklig. För att jag har det bra. Ibland behöver vi traditioner för att påminna oss om detta. I alla fall jag.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela