atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Min Gåva

Publicerad 2017-04-26 00:23:00 i Atlasinvesto,

I ett inlägg hos vår bloggkollega Spartacus skrev jag en gång en kommentar. Spartacus inlägg hette "När man går bort" och är ett inlägg som jag tycker är väl värt att läsa. Men min kommentar där vill jag nu även lyfta här på min egen blogg. Som en stilla reflektion om vad som delvis format Atlas Investo.

Jag såg för många år sen, i en serie som gick på TV, något som berörde mig och som levt kvar i mig. Kortfattat handlade det om en trasig relation mellan en far och hans son. Båda var för stolta för att be om ursäkt till den andre för saker man sagt och gjort. Båda trodde nog att livet var för evigt och de levde sina liv långt ifrån varandra och utan någon kontakt. Båda envist väntande på att den andre skulle ta första steget mot försoning. Men en dag ringde telefonen och sonen fick nyheten om att fadern gått bort. Nu ville man att sonen skulle komma och hämta faderns ägodelar, som nu var sonens. Sonen reste den långa resan till faderns hus. Väl där skulle han finna något som tillslut både krossade och läkte hans hjärta när det kom till hans far och deras trasiga relation. I en garderob i faderns sovrum, i en vackert snidad trälåda låg en vacker bok. På bokens insida stod det "To my loving son, from your father.". Vad tror ni det stod i boken?

Sonen satte sig på faderns säng och började läsa. Sakta började tårarna falla nerför hans kinder. Fadern hade skrivit om hur mycket han älskade och saknade sin son. Om saker de gjort när sonen var liten. Om faderns stolta tankar om sin son. Fadern skrev om hur sonen fick ta mycket skit när faderns fru (sonens mamma) gick bort, att han kunde ha varit en så mycket bättre far. Sen började fadern berätta för sonen om alla misstag fadern gjort genom livet så att sonen kunde undvika dessa. Fadern berättade om saker som han älskade, så som att vakna tidigt och gå en promenad med solen sakta stigande i gryningen till fåglarnas kvitter. Fadern berättade om lärdomar genom livet. Fadern skrev att han varje dag hoppades att sonen skulle knacka på ytterdörren och när fadern öppnade så skulle han ta sonen i sin famn och berätta hur mycket han älskade honom. Hur mycket fadern saknade honom. Hur stolt han var över sin älskade son. Att sonen var det bästa han någonsin haft. Hans ängel på Jorden... 

Inspirerad av mitt mycket levande minne av fadern och sonens sorgsna relation OCH faderns bok till sin son så har jag skrivit ett dokument till mina barn som jag kallar "Min gåva". I brevet berättar jag bland annat om olika visdomsord, lärdomar, motiverande budskap, och om saker och människor som inspirerat mig genom livet. Ett dokument och text som mina barn kan gå tillbaka till och läsa och förhoppningsvis själva inspireras av på sin resa genom livet. Dokumentet kommer finnas där som ett substitut och mentor om i fall jag inte själv hinner berätta om allt som står där innan jag reser vidare...dokumentet blir kanske mitt viktigaste testamente.

Exempel på innehåll i brevet är bland annat:

- personer som har inspirerat mig mest! 
- filmer jag älskat se och som berört mig!
- litteratur som lärt mig om personlig utveckling och ekonomisk intelligens!
- musik som gett mig livskraft!
- platser som jag älskat och platser som jag drömt om att resa till!
- vad ni betytt för mig!
- vad er mamma betytt för mig!
- vägar till framgång och lycka!

Det här är ett dokument som jag hela tiden uppdaterar. Och varje gång jag läser och skriver i dokumentet inser jag hur lyckligt lottad jag är. Som har någon att skriva till. Någon som ger mitt liv mening och ett självklart syfte. Någon att älska. Brevet lär mig också att ännu mer uppskatta både livet och de människor som är viktiga för mig. Så att skriva ett sådant brev kanske kan vara ett tips till er som vill.

Om inte så bär med er historien om fadern och sonen och låt den lära oss om hur viktigt det är att kunna förlåta och gå vidare. Vi lever kanske bara det här livet? Vi får kanske bara den här chansen? Att se de vi älskar i ögonen och tala om hur mycket de betyder och att vi älskar dem. Ibland är livet inte svårare än så.

Med vänlig hälsning,

Atlas Investo

[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela