atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Bloggen fyller 6 månader!

Publicerad 2016-10-15 23:44:56 i Atlasinvesto,

Atlas Investo har nu bloggat i 6 månader - well done! Bloggens syfte är i första hand att på ett lustfyllt sätt följa och dokumentera min egen väg mot miljonen. Att skriva ner mina beslut, reflektioner, mål, planer och lärdomar med mera. När miljonen är uppnådd får jag fundera på om det blir någon fortsättning med bloggandet. Hur som helst så har det varit lärorikt och inspirerande att försöka skapa något mer - förutom en pengamaskin. Men nog om detta!

Atlas Investo står inför en händelserik framtid! Den senaste tiden har jag funderat på hur jag ska investera vidare i portföljen? Som det ser ut nu kommer Q4 2016 & Q1 2017 handla om att öka i SHB, Castellum, Atlas Copco och H&M. Planen är sedan att väga upp Atlas Copco till nivå med de andra innehaven - alltså omkring 20% av portföljvärdet. Så planen för de närmsta månaderna är:

- Köpa minst 50 st SHB i okt Q4
- Köpa minst 50 st CAST i nov Q4
- Köpa minst 50 st SHB i dec Q4
- Köpa minst 50 st CAST i jan Q1-17
- Köpa minst 25 st ATCO i feb Q-17
- Köpa minst 50 st ATCO i mar Q1-17
- Köpa minst 25 H&M i apr Q2-17.
- Därefter kommer fokus ligga på att väga upp ATCO under resten av Q2 & delar av Q3-17.

När detta är gjort kommer jag så att köpa in ett nytt bolag i portföljen. Ja ni läste rätt! Även om jag tidigare beskrivit en tydlig vision om att mina "Big Five" ska vara de som skapar min pengamaskin har jag efter en del studier, samtal och djupa reflektioner beslutat att "fem ska bli sex"! Så under andra halvan av 2017 kommer portföljen att kompletteras med ytterligare ett bolag. Jag har bland annat tittat på Kinnevik, Tele2, Assa Abloy och Latour. Men vi får se när det drar ihop sig - vilket bolag det slutligen blir. Klart är att om det  blir ett svenskt bolag kommer det handlas på Large cap listan. Jag är även intresserad av exempelvis  Coca Cola och några andra superfina bolag i USA. Känner mig dock osäker på hur det här med källskatt, valutakurser och courtage landar ekonomiskt? Verkar i nuläget (om jag räknat rätt) bli minst tio gånger dyrare att köpa USA aktier än svenska. Men detta är något jag får undersöka vidare. Hur som helst så är planen satt, nu ska den bara förverkligas!

Har ni kanske några "tänk på" och erfarenheter när det gäller handel med utländska aktier? Då främst USA aktier.

Med vänlig hälsning,

Atlas Investo

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela