atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

The Big Five

Publicerad 2016-05-29 20:32:00 i Atlasinvesto,

 
I flera olika sammanhang pratar man om "The Big Five". Jakt-etablissemanget kallar storvilt i afrika för just detta; Leopard, lejon, buffel, noshörning och elefant för att vara mer exakt. Det är ingen tvekan att "The Big Five" symboliserar fem ytters kraftfulla faktorer oavsett i vilket sammhang de omnämns.
 
Mina "Big Five" är således de fem stora bolagen i min portfölj. Fem jättar vars förmågor att generera tillväxt visat sig stark både historiskt och i nutid. Dessa fem bolag är dessutom jättar inom varsin bransch: Atlas Copco inom industri, H&M inom detaljhandel, Castellum inom fastighet, Handelsbanken inom bank och Industrivärden inom investment. 
 
Till skillnad från många andra är min strategi att enbart öka innehav i dessa fem bolag under kommande år. Främst av följande anledningar: jag väljer att ta rygg på aktier som är stora och stabila - både vad gäller soliditet men också utdelningshistoriskt.
 
1) Industrivärden - NOSHÖRNINGEN i min portfölj - (där Fredrik Lundberg blivit en allt mer centralperson) känner jag mig trygg och förväntansfull med inför framtiden och deras utdelningspolicy är överlag pålitlig.
 
2) Handelsbanken - ELEFANTEN i min portfölj - är enligt de flesta sveriges stabilaste bank och har målsättning att etablera sig i England vilket jag tycker känns spännande och affärsmässigt smart; god utdelningshistorik.
 
3) H&M - LEJONET i min portfölj - familjeägt bolag som trots de senaste tjugo årens framfart säkert hittar vägar för att växa på stabil grund men också hitta nya investeringar att utveckla bolaget mot; pålitlig utdelningsmaskin.
 
4) Atlas Copco - BUFFELN i min portfölj - ett kärt barn av Wallenbergarna, ett starkt och gediget bolag och så länge det är i hjärtat av Wallenbergssfären tror jag på många framgångsrika år också framgent; varit väldigt stark i sin utdelning år efter år.
 
5)  Castellum - LEOPARDEN i min portfölj - ett av börsens största fastighetsbolag som etablerar sig enbart i attraktiva områden i svenska storstadsregioner runt om i landet;  tittar man på Castellums facit i hur de drivit sitt bolag sedan börsnoteringen 1997 så talar deras börsvärde, soliditet och utdelningshistorik rakt till hjärtat - de vet vad de vill, gör och vart de är på väg; en hungrig utdelare.
 
Dessa bolag är alltså "The Big Five" för Atlas Investo. Fem kraftfulla enhörningar som med vackra och starka vingslag flyger min portfölj mot framtiden. En framtid som jag tror blir både spännande, lärorik och förhoppningsvis också väldigt framgångsrik.
 
Vilka är dina fem stora?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela