atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sten för sten

Publicerad 2016-05-24 19:49:00 i Atlasinvesto,

 
Väldigt många böcker i ämnet pratar om att sätta av 10% av inkomsten till investeringar. Ju högre summa desto snabbare växer portföljen och möjligheten till större avkastning.
 
Mitt första steg blev helt enkelt att spara ihop ett kapital som kan utgöra starten på resan mot en utdelningsmaskin. Under ett år lyckades jag sätta av 10 000kr i månaden och satsade sen vidare. Eftersom jag aldrig investerat på börsen tidigare så började jag blygsamt köpa mina fem kärninnehav i mindre poster i en avanza kapitalförsäkring. Sedan köpte jag i mindre poster medan jag fortsatte att spara 10 000kr under nästkommande år också. Efter att jag läst ytterligare litteratur i ämnet, pratat med några rutinerade investerare och ytterst förmögna personer bestämde jag mig för att börja köpa på mig lite större poster i mina kärninnehav. Egentligen är kärninnehav kanske fel ord för de fem aktierna i min portfölj. Kärninnehav antyder på att jag skulle ha mindre poster av annat i portföljen vilket jag inte har. Jag har medvetet istället valt fem giganter som jag tror på och dessa kommer jag sedan ha under en väldigt lång (kanske evig) horisont. Dessa fem kommer vara de fem som skapar floden av utdelningar och (förhoppningsvis) värdeökning i min privat ekonomi när det gäller allokeringen aktier.
 
Sakta men bestämt växte antalet aktier i depån och utdelningen började att växa med dem. Vi pratar inga större värden i förhållande till de med stora bössor, men i förhållande till vad jag hade tidigare så kändes det som om jag var på rätt väg. Men så kom - det roliga - beskedet som skulle sätta rejäla bromsar på mitt nyfunna intresse. Jag skulle bli pappa. 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela