atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

En intressant tanke om pengar

Publicerad 2016-07-07 17:10:42 i Atlasinvesto,

BODO SCHÄFER tysk investeringsguru berättar följande scenario i boken "Vägen till ekonomisk frihet":

”Tänk dig att alla pengar i världen skulle samlas in från och med idag och sedan skulle alla från och med idag få 25 000 kr. Vad skulle hända? Framåt kvällen skulle en del människor ha 10 000 kr mindre och andra skulle ha 10 000 kr mer. Efter några veckor skulle vi återigen ha några rika och några fattiga. Forskare hävdar att efter ett år skulle pengarna vara fördelade som de var från början.”

Om det är som forskarna hävdar så förstår man ännu tydligare varför det är så att vissa människor bygger förmögenheter och andra skapar fattigdom. Samtidigt - med vetskapen om att det finns en sida hos människan som gärna spenderar istället för att investera - så bör vi alltid stå på vakt vid porten till vårt sinne så att vi fattar rätt beslut med vårt kapital.

Men det är en mycket intressant tanke och ännu en gång en påminnelse om att valet är mitt: vill jag spara, spendera, eller investera mina pengar? Det går ju även att kombinera dessa så att kapitalet antingen ökar eller minskar. Att redan innan kapital finnes fastslå vem jag vill vara när det gäller förvaltningen av min ekonomi kommer vara väldigt avgörande för hur snabbt en pengamaskin kan ta form. Mycket intressant!

Vad tror du?

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela