atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Vinter kommer att bli vår

Publicerad 2016-12-09 12:26:59 i Atlasinvesto,

Livet är som de fyra årstiderna. Efter vinter kommer vår... Även om min separation tagit mig in i en kall vinter period (i mitt liv) så vet jag i mitt hjärta att en ny vår ska komma!! Och då ska jag stå redo och väl förberedd.

Som det ser ut lutar det mot att det kan komma in omkring 300 000kr efter husförsäljningen. Det är ingen tröst men ett faktum - och i alla fall en vårliknande händelse rent finansiellt. Av dessa är min avsikt att köpa in ett nytt bolag i Atlas Investo för ca 100 000kr - 150 000kr. Vilket bolag återstår att se när likviden står på kontot. Men oavsett när den gör det kommer alltså mina Big 5 att bli The Big 6! Börjar känna mig allt mer nöjd med min strategi som jag kallar för "fokuserad diversifiering". Portföljen känns som en bra balans av starka solida bolag i olika segment som får ligga till grund de närmaste fem åren till att börja med. Det 6:e bolaget som kan vara aktuellt är bland annat Kinnevik, Latour och Axfood. Jag tycker om bolag med starka ägarintressen. Där en driven kunnig familj eller ett investmentbolag sitter vid spakarna och sätter segel mot framtiden.

Ska man tro börsen historiskt är vi nu (enligt statistiken och Investtechs forskning) inne i en period av året där börsen historiskt brukar gå bra. Oktober till maj har snittat 11% upp sedan slutet av 1980-talet vilket ju känns spännande - och jag kan bara hoppas att mitt liv följer börsen!

Har ni någon tanke om de nämnda bolagen kom gärna med kommentarer här eller via mejlen.

Med vänlig hälsning,

Atlas Investo

[email protected]

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela