atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Arbetsvilja som inspirerar!

Publicerad 2016-12-27 22:57:00 i Atlasinvesto,

Vad har Warren Buffett, Ingvar Kamprad och Charles Koch gemensamt? De är alla över 80 år gamla och fortfarande kraftfulla och drivna i sina företagsimperium. Och till skillnad från många som kanske drömmer om passiva inkomster och rikedom för att "slippa arbeta" så verkar dessa giganter vilja arbeta tills den dag deras hjärtan slutar slå - oavsett deras enorma passiva inkomster! 

Charles Koch (81 år) sitter som VD och styrelseordförande i Kochs Industries ett globalt industriellt konglomerat och ett av USAs största företag och landets näst största privata företag. Mr Koch verkar inte släppa den rollen i första taget, en roll han haft sedan 1967! Han är just nu USAs 7:e rikaste person och rankas som den 9:e rikaste i världen med en förmögenhet på 342 miljarder kronor.

Ingvar Kamprad (90 år) och grundare av IKEA och allt jämnt övervakande patriark i den familj som kontrollerar den stiftelse - Interogo, i Luxemburg - som äger och driver bolaget. 2016 uppskattades hans förmögenhet till 336 miljarder kronor vilket då gjorde honom till den 10:e rikaste på Jorden. Ingvar Kamprad verkar aldrig haft en tanke på att sluta sitt arbete att utveckla och förädla sitt mästerverk.

Warren Buffett (86 år) VD och styrelseordförande på Berkshire Hathaway ett multinationellt konglomerat. Warren är USAs näst rikaste person (efter Bill Gates) med en förmögenhet på 523 miljarder kronor och därmed den 3:e rikaste på Jorden. Warren kommer troligtvis att vara VD på konglomeratet så länge hans hälsa tillåter!

Med dessa tre mästare som inspiratörer så kan jag bara ödmjukt konstatera att byggandet av mitt bolag bara är i sin vagga. Min tanke har nog aldrig varit att bygga en "pengamaskin" för att slippa arbeta och slå mig till ro på någon solig strand, det skulle jag aldrig ha ro till. Nej med Atlas Investo drömmer jag bland annat om att på sikt skapa ett starkt och välskött bolag som kan vara en bidragande kraft i den lokala utvecklingen i min älskade hemstad. Och blir jag lika gammal som dessa herrar, och med min hälsa i behåll så finns kanske chansen att drömmen på något sätt kan bli sann!

Vad har du för drömmar med byggandet av din växande pengamaskin?

En inspirerad,

Atlas Investo

[email protected]

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela